Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Hur gestaltas och framställs Tourettes syndrom i sociala medier : – En scoping study
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : Abstract: Tourettes syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som kännetecknas av motoriska och vokala tics. Sedan covid- 19 pandemin har Tourettes syndrom spridits sig på sociala medier som en trend bland ungdomar och detta har uppmärksammats av forskare som nu försöker ta reda på vad spridningen bero på. LÄS MER
2. Product design for children with NDD diagnoses
Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : Neurodevelopmental disorders (NDD) is a collective name for diagnoses such as ADHD, ASD/Autism, Tourette’s syndrome and language disorders. A child with these diagnoses has different deficits that can be divided into the following problem areas; Social interaction, Learning difficulties, Memory and motor skills, and Concentration difficulties. LÄS MER
3. Att ha ett barn med Tourettes syndrom : - Ur ett anhörigperspektiv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Tourettes syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som upptäcks innan 18 års ålder och utgörs av ofrivilliga vokala- och motoriska tics. Tourettes syndrom hos barnet påverkar hela familjen då de är involverade i varandras liv, där förändringar i en del påverkar helheten i familjesystemet. LÄS MER
4. Lärares uppfattningar av arbetet med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i fritidshemmet
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning; Högskolan i Jönköping/Forskning för fritidshemmets pedagogikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare i fritidshem beskriver sina uppfattningar av att arbeta med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Utifrån syftet har två forskningsfrågor författats; Vilka faktorer uppfattar lärare i fritidshem avgörande i arbetet med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Vilka möjligheter respektive svårigheter uppfattar lärare i fritidshem att det finns med att undervisa elever med NPF? Studien är kvalitativ och har använt fokusgruppsintervjuer som metod för att samla in de kvalitativa data som har utgjort resultatet. LÄS MER
5. Att leva med Tourettes syndrom : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Tourettes syndrom är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som karaktäriseras av tics. Tics är ofrivilliga, återkommande ljud, rörelser och handlingar. Syndromet förekommer ofta tillsammans med andra diagnoser och kan orsaka ett stort lidande. LÄS MER