Sökning: "Trä- och metallslöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 46 uppsatser innehållade orden Trä- och metallslöjd.

  1. 1. Slöjdmaterialens miljöpåverkan : Trä- och metallslöjdlärares beskrivningar av undervisning och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Staffan Berglöf; [2024]
    Nyckelord :Resurshushållning; materialjämförelser; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur undervisning kring slöjdmaterials miljöpåverkan i trä- och metallslöjd utformas och elevers kunskaper bedöms för att främja kunskaper om hållbar utveckling. De frågeställningar som formulerades för studien var: Hur beskriver slöjdlärare att de arbetar med materialjämförelser ur miljösynpunkt i sin undervisning? och Hur beskriver slöjdlärare att de bedömer elevernas kunskaper inom slöjdmaterialens påverkan på miljön? Studien utgår från ramfaktorteori som kommer att användas för att få perspektiv på både hur slöjdlärarnas uppfattning ser ut samt hur det kopplas till bedömningen av elevernas kunskaper i ämnet. LÄS MER

  2. 2. "Man måste du överleva också" : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelser av slöjdvalets borttagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Kajsa Bockholt; Sjöberg Marie; [2024]
    Nyckelord :Materialinriktning; Textilslöjd; Trä- och metallslöjd; Slöjdart;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka erfarna slöjdlärares upplevelser om hur upphävandet av slöjdvalet på högstadiet har påverkat slöjdundervisningen. Studien genomfördes med den kvalitativa intervjun som metod och utgick ifrån tre frågeställningar;Vad finns det för upplevda effekter med att eleverna inte får välja materialinriktning i högstadiet? Vad uppger lärarna som skäl till slöjdvalets borttagande? Vilka ramfaktorer styrslöjdvalet? Huvudresultatet visade att det främst är ramfaktor Gruppen och den ojämna gruppstorleken samt arbetsbelastningen hos slöjdlärarna som styrde slöjdvalet och var anledning till slöjdvalets borttagande. LÄS MER

  3. 3. Hur slöjdlärare synliggör hållbar utveckling i slöjden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Lundquist; [2023]
    Nyckelord :Globala mål; hållbar utveckling; resurshushållning; slöjd; undervisningsinnehåll; återbruk.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har genomförts med hjälp av en informantgrupp bestående av slöjdlärare i ämnet trä och metallslöjd. Deltagarna i denna slöjdgrupp har svarat på en digital enkät som undersöker hållbar utveckling i slöjdämnet. LÄS MER

  4. 4. DEN PERSONLIGE SLÖJDLÄRAREN : En kvalitativ intervjustudie om uppstartsmomentets betydelse för fungerande undervisning i trä och metallslöjd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fredrik Söderberg; [2023]
    Nyckelord :uppstartsmomentet; relation; personlig undervisning; fungerande metoder.;

    Sammanfattning : Ämnet slöjd innebär relativt stor frihet för både för lärare och elever men eftersom det handlar om ett obligatoriskt skolämne som ska ge eleverna verktyg till ”kreativitet, handlingsberedskap och förmåga att överväga olika lösningar och tillvägagångssgssätt” (Skolverket, 2022, s.218) finns anledning att synliggöra metoder och arbetssätt som möjliggör detta. LÄS MER

  5. 5. Trä- och metallslöjdlärarens domän : En studie av trä- och metallslöjdlärares tankar kring inredning och utformning av sina salar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Dennis Isaksson; [2022]
    Nyckelord :Inspiration; funktion; ramfaktorer; slöjd;

    Sammanfattning : Lärare i trä- och metallslöjd är oftast ensamma om att nyttja sina salar. Detta gör att de har större möjligheter att påverka inredningen och utformningen av salarna. Inredningen spelar en stor roll i salens funktion och hur den fungerar som pedagogisk miljö. LÄS MER