Sökning: "Träningsskola kommunikation"

Visar resultat 16 - 20 av 41 uppsatser innehållade orden Träningsskola kommunikation.

  1. 16. Bilder i grundsärskolans undervisning : Möjlighet eller hinder för god lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lina Torngren; Klara Hellberg; [2016]
    Nyckelord :kommunikation; samverkan; lärare; undervisning; skola; utvecklingsstörning; grundsärskola; träningsskola; aktionsforskning; AKK; bildstöd;

    Sammanfattning : I yrket som lärare i grundsärskolan förekommer arbetet med bilder i undervisningen, så kallat bildstöd, som en naturlig och viktig del av vardagen. Syftet med denna studie var att undersöka hur bilderna används som redskap i undervisningen genom att ge svar på följande frågor: - Vad är det som kan utvecklas så att användandet främjar lärmiljön och faktiskt blir ett stöd? - Vilka faktorer av bildstödsanvändandet hindrar en god lärmiljö? - Kan samverkan mellan lärare i grundsärskolan förändra förutsättningarna för bildstödsanvändandet så det verkar gynnade för undervisningen? För många elever med utvecklingsstörning är bilder ett redskap som används för kommunikation, ett hjälpmedel för att få struktur och en väg till att utveckla andra kommunikationsformer. LÄS MER

  2. 17. Kardborreband för kommunikation : – En studie om hur AKK och upplevelsebaserat lärande kan främja elevernas kommunikation i träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Andersson; Theresé Eriksson; [2016]
    Nyckelord :grundsärskola; träningsskola; kommunikation; AKK; upplevelsebaserat lärande; Experiential learning; Kolb;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie som är inspirerad av fenomenologin. 14 verksamma lärare inom grundsärskolans inriktning träningsskola deltog i studien. Samtliga arbetade med olika former av AKK och upplevelsebaserat lärande. LÄS MER

  3. 18. Arbetsmetoder och strategier för att skapa delaktighet och inflytande i grundsärskolan. : Lärare berättar om sitt arbete inom grundsärskolans ämnesområden, inriktning träningsskolan.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Marie-Louise Elfstedt; [2016]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; delaktighet; inflytande; delaktighetsmodellen; kommunikation; grundsärskola; träningsskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några lärares strategier, inom grundsärskolan inriktning träningsskola, för att göra eleverna delaktiga i kommunikationen som sker under en skoldag samt vilka arbetsmetoder de använder för att utveckla elevernas inflytande över sin skolsituation. Studiens tillvägagångssätt är att låta verksamma lärare berätta om deras arbetsmetoder och strategier för att utveckla elevernas delaktighet och inflytande under skoldagen. LÄS MER

  4. 19. Att möjliggöra kommunikation för elever med autism : En studie gjord i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Annelie Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Communication; autism spectrum disorders; intellectual disabilities; AAC; group interview and socio-cultural theory; Kommunikation; autismspektrumtillstånd; intellektuell funktionsnedsättning; AKK; gruppintervju och sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight how some teachers in the compulsory school for learning disabilities describe how they enable communication for pupils with autism spectrum disorders and intellectual disabilities. The study is a qualitative study based on two group interviews with three informants in each group. LÄS MER

  5. 20. Kommunikation i Träningsskolan : Lärares erfarenheter av bildstöd i arbete med icke verbala elever med intellektuell funktionsnedsättning och Autism Spectrum Tillstånd

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Elisabet Svärd; [2016]
    Nyckelord :Compolsery school for pupils with learning disabilities with orientation training school; Intellectual disability; Autism; Visual support; Sociocultural perspective; Träningsskola; Kommunikation; Intellektuell funktionsnedsättning; Autism; Bildstöd; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att synliggöra lärares erfarenheter av hur elevers kommunikationmöjliggörs med hjälp av bildstöd i träningsskolan. I träningsskolan har alla elever enintellektuell funktionsnedsättning men denna studie belyser också icke verbala elever, samtelever med Autism Spektrum Tillstånd (AST). LÄS MER