Sökning: "Trade Mark Licensing"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Trade Mark Licensing.

  1. 1. Quality control in trade mark licensing - a privilege or an obligation? : With a law and economic perspective it is examined how EU trade mark law deals with quality control within trade mark licensing.

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Hanna Lordh; [2018]
    Nyckelord :Intellectual Property Law; EU Trade Mark Law; American Trade Mark Law; EUTM; Trade Mark Licensing; Transaction Cost Economics;

    Sammanfattning : Licensing agreements are commonly used when, for instance, exploiting new areas or countries. Trade mark licences are one such example. A trade mark licence gives the proprietor the opportunity to keep its exclusive rights at the same time as another party uses the trade mark in commercial purposes. LÄS MER

  2. 2. Aktieindex - en varumärkesanvändning i förändring

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Cecilia Berggren; [2012]
    Nyckelord :Immaterialrätt; intellectual property; varumärke; trademark; aktieindex; stock index; strukturerad produkt; structured product; varumärkesanvändning; trademark use; varumärkesintrång; Nasdaq OMX; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Immateriella rättigheter utgör en väldigt viktig komponent på den globala markanden och enorma investeringar ligger ofta bakom uppkomsten och underhåll av starka varumärken. Detta skapar givetvis starka incitament att bevaka och skydda dessa varumärken och i den mån det går att reglera tredje mans användning genom exempelvis licenser. LÄS MER

  3. 3. Varumärken och patent ur ett sakrättsligt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Louise Wallin; [2001]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; Immaterialrätt; Sakrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The exclusive right to a trade mark can originate in registration or in consequence of the use which has been made of it. The term of a registered trade mark is ten years. Registration may however be renewed for further periods of ten years. LÄS MER