Sökning: "Traditionell inskolning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden Traditionell inskolning.

  1. 1. Att lämna bort den viktigaste man har : En kvantitativ studie om vårdnadshavares förtroende vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :My Wängdahl; Maja Bäckström Jacobson; [2023]
    Nyckelord :Inskolning; förtroende; vårdnadshavare; förskola; föräldrar; barn.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvantitativa enkätstudie är att undersöka vilka grupper vårdnadshavare som har högst och lägst förtroende för förskolan under inskolning. Grupperna har kategoriserats utifrån kön, ålder, utbildningsnivå och primärt språkbruk. LÄS MER

  2. 2. Betydelsen av en trygg inskolning i förskolan - ur ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Belkeze Halimi; [2022]
    Nyckelord :Inskolning; anknytning; anknytningsteori; inskolningsmodeller; inskolningsmetod; nyanlända barn; föräldraaktiv inskolning; traditionell inskolning; språk; kommunikation; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie handlar om att undersöka hur förskollärare resonerar kring olika inskolningsmodeller och hur de på bästa möjliga sätt jobbar för att bidra samt främja till en trygg inskolning för alla barn i samhället. Även för de barn som är nyanlända eller som är flerspråkiga och som har en mångkulturell bakgrund. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete med inskolning i förskolan : Med fokus på barns anknytningsbehov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Persson; Caroline Lyzell; [2021]
    Nyckelord :inskolning; förskollärare; anknytningsbehov; inskolningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka hur förskollärare arbetar och anpassar inskolningen utifrån små barns anknytningsbehov. Det som har undersökts är hur förskollärare ser på barns anknytningsbehov under inskolning, hur förskollärare arbetar med hänsyn sig till barns anknytningsbehov samt vilka metoder förskollärare använder sig av vid inskolning. LÄS MER

  4. 4. Inskolning - Starten till föräldrasamverkan : En kvantitativ studie om vårdnadshavares erfarenheter av inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Fanny Karlsson; Helen Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Inskolning; inskolningsmetod; föräldrasamverkan; vårdnadshavare; delaktighet; inflytande; Traditionell inskolning; Föräldraaktiv inskolning;

    Sammanfattning : Syftet med denna jämförande studie är att utveckla kunskap om vårdnadshavares erfarenheter rörande delaktighet och inflytande vid inskolning. Genom att använda en kvantitativ metod i form av en internetbaserad enkät, kunde vårdnadshavares upplevelse av inskolningsprocessen samt val av inskolningsmetoder utmätas. LÄS MER

  5. 5. Att börja förskolan - när hemmet möter förskolan. Inskolning ur vårdnadshavares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johanna Kristoffersson; Viktoria Widmark; [2019]
    Nyckelord :Kommunikation; Anknytning; Omsorg; Delaktighet; Inskolning; Vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att lyfta vårdnadshavares röster i fråga om inskolning av deras barn i förskolan, hur delaktiga de upplever sig vara samt hur delaktiga de önskat och förväntat sig vara i processen. Studien är kvalitativ och har genom semistrukturerade intervjuer med vårdnadshavare ämnat att lyfta deras röster kring inskolningen, som de tidigare hörts förhållandevis lite kring. LÄS MER