Sökning: "Traditionella flygbolag"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden Traditionella flygbolag.

  1. 11. De traditionella flygbolagens överlevnad på den skandinaviska marknaden : en studie om SAS Sverige

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Susanna Henriksson; Charlotte Fränneby; [2008]
    Nyckelord :Loyalty; Involvement; Relationship Marketing; Business concept; Branding; Internal marketing; Creating a higher value; SAS Sweden; Traditional airlines; Gap analysis.; Lojalitet; Involvering; Relationsmarknadsföring; Affärsidé; Branding; Intern marknadsföring; Mervärdeskapande; SAS Sverige; Traditionella flygbolag; Gapanalys.;

    Sammanfattning : The traditional airlines exist on a market that is distinguished by an increasing competition. They are often partly or completely owned by the government and are characterized by slow decision making. Because of their existing structure and old business culture the traditional airlines find it hard to use price as a means of competition. LÄS MER

  2. 12. Flygallianser : Nyckeln till framgång

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jonas Jenmert; Marcus Lundberg; [2007]
    Nyckelord :Airline alliance; Alliance; Flygallianser; Allianser;

    Sammanfattning : Vi ville med vår uppsats undersöka om strategiska allianser inom den internationella flygbranschen har lett till att medlemmarna i alliansen åtnjutit en förbättrad lönsamhet och expansion i verksamheten. Den alliansen vi hade fokus på för undersökningen var Star Alliance och vi granskade utvecklingen av de utvalda lönsamhetsmåtten hos de fem flygbolagen som var med och upprättade denna allians. LÄS MER

  3. 13. Flygbranschanalys : En fallstudie av fem flygbolag

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Jenny Ericsson; Akil Ibrahim; Mohammad Nazem - Zomorrodi; [2006]
    Nyckelord :Flygbranschanalys; flygbransch; flygframtid; flyg; SAS; FlyMe; Ryanair; Malmö Aviation; Sterling;

    Sammanfattning : Flyget är ett viktigt transportmedel i vårt utvecklade samhälle och det används i många olika sammanhang, men de vanligaste sammanhangen som man kanske först kommer att tänka på är flyget som transportmedel för privatresenärer eller affärsresenärer. Globaliseringen har resulterat i att människor har fått ett ökat behov av att resa och detta har medfört att flygbranschen spelar en större roll idag än tidigare. LÄS MER

  4. 14. Traditionella flygbolags åtgärder efter lågprisflygets inträde på marknaden : En fallstudie av SAS & Finnair

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Rosa Maria Massaro; Lisette Witmarker; [2006]
    Nyckelord :Traditionella flygbolag; lågprisflygbolag; lågkostnadsflygbolag; SAS; Finnair; konkurrens; avreglering;

    Sammanfattning : The de-regulation of commercial air traffic in the early 1990’s lead to that many new airline companies entered the market. Many of these new actors were low budget airlines which meant that the traditional airlines met a new type of competition. This situation contributed to the fact that ticket prices dropped in many countries. LÄS MER

  5. 15. Konkurrensstrategi och affärsmodeller : En undersökning av nätverksbolaget SAS

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marika Breimark; Monika Ahlström; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Avreglering har kommit att förändra förhållandena i flertalet branscher. Förändringar i form av ett stort antal aktörer på marknaden (nya och gamla) och dessas användande av olika strategier skapar en ny konkurrenssituation. LÄS MER