Sökning: "Traffic in Person"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden Traffic in Person.

  1. 1. Patienters erfarenheter av vårdpersonals omvårdnad efter fysiskt trauma - en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Beatrice Gärds; Emmy Lindgren; [2024]
    Nyckelord :Literature review; Nursing care; Patient experience; Trauma; Health Science; Litteraturstudie; Omvårdnad; Patienterfarenhet; Trauma; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sex miljoner människor globalt avlider till följd av trauman årligen. De vanligaste orsakerna är trafikrelaterade skador, suicid, dråp och fallskador. Ett fysiskt trauma inträffar vanligen oväntat där den drabbade har behov av fysisk och psykisk hjälp. LÄS MER

  2. 2. Information requirements for future operators of autonomous drones at airports

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Jonathan Källbäcker; [2023]
    Nyckelord :Autonomous drones; airports; cognitive work analysis; thematic analysis; interface requirements; information requirements.;

    Sammanfattning : To gain an understanding about what information requirements there are for future operators of autonomous drone swarms at airport, this study examined how work at airports is structured today, what staff at airports think about the potential implementation of autonomous drones, and what potential interface components that are necessary to be able to control these drones. Interviews and observations were made at five different airports and air traffic control towers with tower and ground staff. LÄS MER

  3. 3. Infrastruktur och människors transportval : Omvandling av tidigare E4 genom Umeå från genomfartsled till stadsgata

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för geografi

    Författare :Nils Karlsson; [2023]
    Nyckelord :spatial planning; urban infrastructure; sustainable development; smart streets; multifunctional streets; transport choice; fysisk planering; stadsinfrastruktur; hållbar utveckling; smarta gator; multifunktionella gator; transportval;

    Sammanfattning : After the breakthrough of the personal car in the early 20th century many cities were planned with the idea that every person should use their own car for transportation within the city. Highways were built, splitting neighborhoods straight through. LÄS MER

  4. 4. Vem eller vad kan hållas straffrättsligt ansvarig för ett självkörande fordon? : En analys av gällande rätt och föreslagen lagstiftning i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Petri Dahlström; [2023]
    Nyckelord :Self-driving; autonomous; automated; automatic; AV; vehicles; cars; artificial intelligence; AI; machine learning; electronic person; criminal liability; Självkörande; autonoma; automatiserade; artificiell intelligens; AI; maskininlärning; elektronisk person; fordon; bilar; straffrättsligt ansvar; ansvarsbedömning;

    Sammanfattning : The last decade has seen a rapid advancement in the fields of artificial intelligence (AI) and automation, with terms such as machine learning, deep learning and algorithms finding their way into everyday conversations. The usage of AI is evergrowing and present in many areas of life such as health care, financial services, and social media interactions. LÄS MER

  5. 5. Flodnära utveckling i en social kontex : hur städer kan skapa gröna rekreationsområden på före detta trafikinfrastruktur vid floder

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Olivia Espinosa; [2023]
    Nyckelord :trafikinfrastruktur; grönyta; flodnära utveckling; rekreation; stadsutveckling; kulturell hållbarhet; friyta;

    Sammanfattning : I denna uppsats har flodnära platsers utvecklingspotential för rekreationsvärde undersökts för att få en större förståelse för flodens roll i staden, hur projekt som främjar rekreation kan se ut och vilka rekreationsvärden som ingår, och hur erfarenheter från internationella projekt och vägledande dokument skulle kunna appliceras i en svensk kontext med en tillämpning i Göteborg. Syftet med uppsatsen är att ge ett underlag som planerare kan använda sig av när de undersöker olika möjligheter i städer som har en låg andel parkmiljöer, men som har tillgång till flodnära mark med potential att utvecklas till urbana parker. LÄS MER