Sökning: "Transformerande ledarskap"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Transformerande ledarskap.

  1. 1. Transformerande ledarskap inom junior ishockey : Effekter av en intervention i behovsstödjande ledarskap mot junior ishockeyspelare

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Victor Nordkvist; Simon Norlander; [2024]
    Nyckelord :Transformerande ledarskap; ledarskap; lagidrott; tränarlänkishockey;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning: Syftet med studien var att undersöka spelares uppfattning om deras ledares ledarskap inom SDT och framför allt om interpersonella beteenden, som är områden som ligger till grund för en behovsstödjande lärandemiljö och ett transformativt ledarskap och ifall deras uppfattning förändrades efter en intervention. De sex frågeställningar som var centrala för studien var: Kan en intervention inom transformativt ledarskap riktat mot tränare, förändra spelarnas uppfattning om deras tränares ledarskap inom 1) autonomistödjande (AS), 2) kompetensstödjande (KS), 3) tillhörighet (T), 4) autonomimotverkande (AM), 5) kompetensmotverkande (KM) och 6) tillhörighetmotverkande (TM)?  Metod: Metoden som vi använde oss av var en kvantitativ enkät samt ett utbildningstillfälle (intervention) med tränare. LÄS MER

  2. 2. Balansen mellan styrning och självstyrning : En fallstudie om mjuk byråkrati och ledarskapsstilar i ett professionellt serviceföretag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Moa Lydell; Nora Uvemo; [2023]
    Nyckelord :Mjuk byråkrati; Professionella serviceföretag; Transformerande ledarskap; Transaktionellt ledarskap; Karismatiskt ledarskap; Laissez-faire;

    Sammanfattning : Idag anses innovation och kunskap leda till konkurrenskraft. Antalet kunskapsintensiva företag har därför ökat och autonomi lyfts som en byggsten för att utforma framgångsrika organisationer med ett starkt kunskapskapital. LÄS MER

  3. 3. Ledarskapets roll och betydelse vid kontinuitetshantering : En kvalitativ studie om ledares roll och betydelse på lägre organisationsnivåer vid kontinuitetshantering samt ledarbeteenden som bidrar respektive hindrar framgångsrik kontinuitetshantering

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Omar Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Leadership; continuity management; first line managers; Ledarskap; kontinuitetshantering; första linjens chefer;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att förstå och bidra med kunskap kring hur personer inom offentliga verksamheter som samordnar, koordinerar eller stöttar den egna eller annan organisations kontinuitetsarbete, upplever vilken påverkan ledare på lägre organisationsnivåer (t.ex. LÄS MER

  4. 4. Ledarskapsstrategier för främjande av kommunikation och laganda inom mångkulturella arbetsgrupper

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Fredrik Lönegren; Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :Ledarskapsstrategier; kommunikation; språkbarriärer; kulturella skillnader; laganda;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att skapa förståelse för hur ledare främjar god kommunikation för att stärka laganda inom en mångkulturell arbetsgrupp. Metod: Metoden som används utgår från en ontologisk ståndpunkt i konstruktionismen och byggs även på en epistemologi i hermeneutiken. LÄS MER

  5. 5. Do as I do! : A single case study investigating leadership within a successful e-commerce company with a Customer Experience focus

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Emelie Fors; Evelina Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Leadership; Leadership style; Transformational Leader; Digital leader; Digital Era; E-commerce; Customer Experience; Employee Engagement; Corporate Culture; Organisational structure; Ledarskap; Ledarstil; Transformerande ledare; Digital ledare; Digitalisering; E-handel; Kundupplevelse; Medarbetarengagemang; Företagskultur; Organisationsstruktur;

    Sammanfattning : The digitised world of today has led to the development of new organisational structures within companies, resulting in new leadership styles in digital firms. Furthermore, customers’ demand is constantly increasing, which results in the importance of delivering an experience to the customers to stay competitive in the market. LÄS MER