Sökning: "Transformering"

Visar resultat 1 - 5 av 131 uppsatser innehållade ordet Transformering.

  1. 1. Fantasi och konstruktion i lärmiljön för en kreativ lek : Aktionsforkning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna-Sara Johansson; Wiklund Malin; [2024]
    Nyckelord :aktionsforskning; förskola; lek; fantasilek; konstruktionslek; lärmiljö; tredje pedagogen; transformering; metakommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie är ett utvecklingsinriktat arbete som använder aktionsforkning som metod för att utveckla lärmijön i förskolan. Fantasilek och konstruktionslek hanteras ofta separat, men i vår studie avser vi i stället använda en kombination genom att fokusera på den tredje pedagogen, det vill säga lärmiljön. LÄS MER

  2. 2. Det feminina och maskulina funktionshindret : En diskursanalys av transpersoners positionering inom Socialstyrelsens nationella kunskapsstöd

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Emma Nilsson; Natalie Petersson; [2023]
    Nyckelord :Gender dysphoria; gender incongruity; gender identity; gender; trans; transgender; Socialstyrelsen; discourse analysis; social work; Könsdysfori; könsinkongruens; könsidentitet; genus; trans; transperson; diskursanalys; Socialstyrelsen; socialt arbete;

    Sammanfattning : Vård av transpersoner och professionella underlag är under konstant förändring till följd av omställningar i diagnosmanualer samt till följd av dess sociopolitiska kontext. Det vetenskapliga fältet är relativt nytt och bristfällig i dess kvantitet. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie om förskolläraresuppfattningar om hur barn ges förutsättningar tillfysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Bergman; Emma Sellén; [2023]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskola; läroplansteori; transformering; realisering;

    Sammanfattning : En av utmaningarna inom förskolan är att läroplanen tolkas olika bland pedagogerna på grund av olika erfarenheter och intressen. Detta kan medföra att utbildningen i förskolan inte blir likvärdig. Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur barn ges förutsättningar till fysisk aktivitet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Barns modersmål i förskolan : En studie om hur olika ramfaktorer påverkar förskollärares realiseringsarbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alexandra Sjöstedt; Julia Mansfield; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; modersmål; barns modersmål; realiseringsarbete; förskollärare; ramfaktorer; läroplansteori; utbildning; undervisning; flerspråkighet; läroplanen; läroplansmål; föräldrasamverkan; språk;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie synliggörs förskollärarnas arbete kring läroplansmålen om modersmål i förskolan. Syftet med studien är att genom intervjuer med förskollärare utveckla kunskap om hur de transformerar och realiserar läroplanens mål kring barns modersmål och flerspråkighet i förskolan, hur förskollärarna upplever att det är att realisera de här läroplansmålen samt hur samverkan med hemmet kan vara ett stöd. LÄS MER

  5. 5. En fallstudie om ekonomisk kunskapsintegrering inom ett tillverkande industriföretag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Marcus Planting-Gyllenbåga; Linnea Rådeström; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : För att styrningen ska fungera väl inom ett företag, krävs det att kunskapsintegreringenfungerar bra. Inom ett stort företag kan det finnas utmaningar, i form av brus, som gör attintegreringen sällan fungerar felfritt. LÄS MER