Sökning: "Transparens"

Visar resultat 1 - 5 av 888 uppsatser innehållade ordet Transparens.

  1. 1. EU-direktivets påverkan på CSR-rapporteringen - En kvalitativ studie om hur CSR-rapporteringens utformning och omfattning i den svenska klädbranschen har påverkats av det lagstadgade kravet på hållbarhetsrapportering

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Jauhiainen; Rebecka Klasson; [2021-08-23]
    Nyckelord :CSR; ; CSR-rapportering; Hållbarhetsrapportering; Klädbranschen; Direktiv 2014 95 EU;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Det ökade hållbarhetsfokuset har inneburit att det ställs högre kravpå företagens hållbarhetsarbete och CSR-rapportering genom reglering samt press frånintressenter. Tidigare studier har inte fokuserat på hur klädbranschen har påverkats avlagkravet på hållbarhetsrapportering trots branschens stora hållbarhetseffekter. LÄS MER

  2. 2. SVERIGES MEST HÅLLBARA LIVSMEDELSKEDJA - JA TACK! - En jämförande kritisk retorikanalys av hur Coop och Lidl kommunicerar sitt miljöfokuserade CSR-arbete

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Eklöf; Elin Eriksson; [2021-07-01]
    Nyckelord :Hållbarhet; CSR; legitimitet; varumärke; Coop; Lidl;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att analysera och jämföra livsmedelskedjorna Coop och Lidls retorik kopplat till miljöfokuserad CSR-kommunikation som används på de egna webbplatserna och det sociala mediet Instagram.Teori: Corporate Social Responsibility, varumärkeskommunikation, retorik, legitimitetMetod: Kritisk retorikanalysMaterial: Texter om hållbarhet och miljö på hemsidorna och fyra inlägg från respektiveföretagens nationella Instagramkonto. LÄS MER

  3. 3. Konsumenters uppfattning om hållbara frukter och grönsaker En kvalitativ undersökning om hur konsumenter uppfattar vad som är hållbara frukter och grönsaker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Caroline Ehrs; Emelie Wikstrand; [2021-06-30]
    Nyckelord :hållbarhet; livsmedel; konsumenters uppfattningar; konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Livsmedelsbranschen har ett uppdrag att förse både butiker och människor med hållbara livsmedel,vilket inkluderar frukter och grönsaker. Konsumenter blir mer och mer medvetna om vad som krävsför att det de konsumerar ska vara hållbart och med det kommer också högre krav. LÄS MER

  4. 4. Medarbetares uppleveser av ett bolags övergång till digital distansundervisning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Beronius; [2021-06-22]
    Nyckelord :implementering; digital transformation; kunskapsdistribution; omställningskrav; digital kompetens; digital mognad; samspel;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka medarbetares upplevelser av ett bolagsövergång från analoga utbildningar till distansutbildning.Teori: Studien utgår ifrån implementeringsteori (Pressman & Wildavsky,1984;Löfgren, 2012), perspektivet innefattar kombinationen av ledarskap, kommunikationoch transparens. LÄS MER

  5. 5. Digitalisering inom teknikhandelns småföretag : Hur småföretag hanterar digitaliseringens möjligheter och utmaningar inom den traditionella industrin.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Peter Svensson; [2021]
    Nyckelord :digitalization; small businesses; wholesale; technical trading; digital capabilities; leadership capabilities; digitalisering; småföretag; partihandel; teknikhandel; digital förmåga; ledarskapsförmåga;

    Sammanfattning : Digitaliseringen erbjuder utmaningar och möjligheter för såväl små som stora företag och driver inom partihandeln effektivisering, stordriftsfördelar och automatisering vilket bedöms leda till fortsatt konsolidering med färre och större företag. Forskning visar att förutsättningarna att hantera utmaningar och möjligheter ser olika ut beroende på olika faktorer som företagsstorlek, ålder, bransch och resurser. LÄS MER