Sökning: "Transpersoner i gymnasiet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Transpersoner i gymnasiet.

  1. 1. Hbtq-personer och enkäter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Felix Lekare; [2016]
    Nyckelord :Heteronorm; Interviews; Västmanland County Council; Liv Hälsa ung; Questionnaire development; Representation; Heteronorm; Intervjuer; Landstinget Västmanland; Liv hälsa ung; Enkätutveckling; Representation;

    Sammanfattning : Landstinget Västmanland genomför regelbundet enkätundersökningen Liv & hälsa ung Västerås som kartlägger hälsan bland ungdomar i årskurs nio i grundskolan och årskurs två i gymnasiet. Enkätundersökningen ska nästa gång genomföras i januari-februari år 2017 och landstinget vill ha underlag för hur de eventuellt kan utveckla sin undersökning för att unga hbtq [homosexuella, bisexuella, transpersoner, queera]-personer ska känna sig synliggjorda i den. LÄS MER

  2. 2. Kroppsideal i Idrott och hälsa : En studie om kvinnors och mäns kroppar i läroböcker i skolämnet Idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Wahlström; [2013]
    Nyckelord :Gender; Textbooks; Physical education; Läroböcker; Genus; kroppsideal; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att studera hälso- och kroppsideal som framställs i fem läromedel riktade till högstadiet och gymnasiet för ämnet idrott och hälsa samt studera om idealen skiljer sig mellan könen. Vilka kroppsideal finns i läromedlen? Vilka hälsosamma kroppsideal och ohälsosamma kroppar framställs i läromedlen? Skiljer sig idealen beroende på kön? Metod Fem läroböcker riktade till högstadiet och gymnasiet i idrott och hälsa har använts för att analysera förekomsten av kropps- och hälsoideal. LÄS MER

  3. 3. Hbt i skolan : En undersökning av lärares arbete med hbt-frågor och heteronorm

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pär Brubäcken; [2012]
    Nyckelord :hbt; ungdomar; gymnasieskola; lärare; utbildning;

    Sammanfattning : En studie av hur lärare på gymnasiet arbetar med synliggörande av elever som identifierar sig som homo- och bisexuella eller transpersoner och motverkande av heteronorm. Vidare undersöker studien elevernas uppfattning av skolans och lärarnas arbete och kunskaper i hbt-frågor. LÄS MER

  4. 4. ”Varför skulle man inte identifiera sig som kvinna eller man?” : Om lärares förhållningssätt till kön, sexualitet och diskrimineringsgrunden ”könsöverskridande identitet eller uttryck”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Sanna Nilsson; [2010]
    Nyckelord :queerteori; heteronormativitet; HBT; kön; genus; sexualitet; skola; lärare; elever; normer; diskriminering; likabehandling;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i diskrimineringslagen som trädde i kraft 2009 samt rapporter som visat på stor ohälsa hos homo- och bisexuella ungdomar och unga transpersoner, syftar denna studie till att undersöka hur yrkesverksamma lärare uppfattar den nyaste diskrimineringsgrunden könsöverskridande identitet eller uttryck samt hur de uppfattar och talar om kön och sexualitet utifrån sina skolkontexter. Åtta informanter arbetande i grundskolans senare år och i gymnasiet intervjuas utifrån en kvalitativ metod och deras berättelser och upplevelser analyseras utifrån ett queerteoretiskt perspektiv, där normer rörande kön och sexualitet sätts i fokus. LÄS MER

  5. 5. Tänk om, tänk queer! En queerteoretisk analys av läroböcker i svenska för gymnasiet ur ett värdegrundsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Åsa Elmsäter; Simon Ceder; [2007]
    Nyckelord :heteronormativitet; hbt; läroboksanalys; läromedel; bestämdheter; obestämdheter; homosexualitet; gymnasiet; queerteori; värdegrund; queer;

    Sammanfattning : Studien granskar medvetenheten om queerperspektivet i läroböcker utifrån synliggörande av hbt, heteronormativitetsmedvetenhet och vilka läsningar texterna förbereder för. Läroböckerna som analyserats är avsedda för gymnasiet och har ett tematiserat upplägg där vi valt att fokusera på kärleks- och relationsteman. LÄS MER