Sökning: "Transpersoner i media"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Transpersoner i media.
1. Jag tycker inte att en hårig snopp kan gå runt och vara kvinna : En legitimeringsanalys av debatten om synen på kön och vård för transpersoner som uppstod i samband med Kajsa Ekis Ekmans boksläpp Om könets existens (2021)
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärandeSammanfattning : Syftet för den har här uppsatsen har varit att öka kunskapen om representationen av transpersoner i media, genom att undersöka en mediedebatt om synen på kön och vård för transpersoner som uppstod i samband med Kajsa Ekis Ekmans bok Om könets existens (2021). Debattinlägg som publicerades i tidningen Dagens ETC 2021 har analyserats utifrån kritisk diskursanalys och legitimeringsanalys. LÄS MER
2. Skadlig omtanke-En kritisk diskursanalys av Uppdrag Gransknings ”Tranståget och tonårsflickorna”
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionenSammanfattning : This essay examines the documentary “Tranståget och Tonårsflickorna”, produced as part of the series Uppdrag granskning, a Swedish television program focused on investigative journalism. This study makes use of a critical discourse methodology with a Foucauldian and feminist starting point, adapted to audiovisual materials with inspiration from Gillian Rose´s methodological discussions. LÄS MER
3. A third legal gender in Sweden? Recognition, alternatives, and the question of human rights for non-binary and intersex individuals in Sweden
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Under de senaste åren har transrättighetsrörelsen fått ökad spridning och uppmärksamhet både inom den queera rörelsen och i västvärlden och i media överlag. Debatter om att implementera ett tredje juridiskt kön för de personer som inte vill vara registrerade som man eller kvinna, och för personer födda med tvetydiga primära eller sekundära könsorgan, har ökat och nya policys implementeras i olika länder och stater runt om i världen. LÄS MER
4. “Representera hur samhället ser ut” : En kvalitativ studie om kvinnor i generation Z’s åsikter om reklambilder på Instagram
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att utveckla en djupare förståelse för inställningen till reklambilder hos svenska kvinnor i generation Z. Vi kommer undersöka vad de anser är viktigt att inkludera och hur de vill bli representerade när det gäller modeller som bär kläder på reklambilder på bildplattformen Instagram. LÄS MER
5. Transpersoners utanförskap, nyhetsmedia och normer : En kritisk diskursanalys av transpersoners representation i Expressens nyhetsartiklar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : I takt med digitaliseringen skapas fler digitala nyhetssidor och därmed blir konkurrensen högre mellan nyhetskanaler. Eftersom nyhetsartiklar blir mer lättillgängliga är det intressant att se huruvida de inkluderar människor med alla olika könsidentiteter eller ej. LÄS MER