Sökning: "Tras Språkutveckling"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden Tras Språkutveckling.
11. Att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med min undersökning var att ta reda på hur pedagoger uppmärksammar läs- och skrivsvårigheter på förskolan, hur de arbetar för att motverka läs- och skrivsvårigheter samt hur de vill arbeta på förskolan så att barnen inte får svårigheter i framtiden. För att ta reda på det här så använde jag mig av ostrukturerade intervjuer. LÄS MER
12. TRAS - Tidig registrering av språkutveckling
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med denna studie har varit att granska observationsmaterialet TRAS (tidig registrering av språkutveckling). Vi har undersökt vad pedagoger och rektorer anser om TRAS, dess innehåll och arbetet med materialet. LÄS MER
13. Barns språkutveckling : Pedagogers erfarenheter av att arbeta med en specifik språkmodell
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: I bakgrunden belyser vi språkets betydelse för barns utvecklingutifrån olika forskares perspektiv. I en sammanfattning av läroplanenfår vi ta del av hur pedagoger i förskolan ska gå till väga för att se tillvarje barns utveckling. Här presenteras även observationsmaterialetTidig Registrering Av Språkutveckling – TRAS. LÄS MER
14. En studie om förskolors kartläggning av barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språk och litteratur, SOL; Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka behovet av att i förskolan kartlägga barns språkutveckling. Vi har även studerat i vilket syfte kartläggning sker och vilka metoder som används. Särskilt intresse har riktats mot TRAS - Tidig Registrering Av Språkutveckling, och några pedagogers uppfattning om detta material. LÄS MER
15. Språkutveckling i förskolan : -en intervjustudie om pedagogers arbete med språkutveckling för barn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakultetenSammanfattning : Abstract In my work on language development in preschool the purpose was to examine how and to what extent the pre-school supports children with special needs in their language development. Trough qualitative interviews with four preschool teachers, I wanted to see how they work with language development in preschool. LÄS MER