Sökning: "Tras Språkutveckling"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden Tras Språkutveckling.

  1. 11. Att förebygga läs- och skrivsvårigheter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennika Pettersson; [2010]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; språkutveckling; TRAS;

    Sammanfattning : Syftet med min undersökning var att ta reda på hur pedagoger uppmärksammar läs- och skrivsvårigheter på förskolan, hur de arbetar för att motverka läs- och skrivsvårigheter samt hur de vill arbeta på förskolan så att barnen inte får svårigheter i framtiden. För att ta reda på det här så använde jag mig av ostrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 12. TRAS - Tidig registrering av språkutveckling

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Elin Kittel; Frida Svensson; [2010]
    Nyckelord :TRAS; förskola; språkutveckling; registrering; observation; barn; språkförsening;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att granska observationsmaterialet TRAS (tidig registrering av språkutveckling). Vi har undersökt vad pedagoger och rektorer anser om TRAS, dess innehåll och arbetet med materialet. LÄS MER

  3. 13. Barns språkutveckling : Pedagogers erfarenheter av att arbeta med en specifik språkmodell

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Veronica Hullegård; Marie Lundquist; [2010]
    Nyckelord :intervjustudie; förskolan; språkutveckling;

    Sammanfattning : BAKGRUND: I bakgrunden belyser vi språkets betydelse för barns utvecklingutifrån olika forskares perspektiv. I en sammanfattning av läroplanenfår vi ta del av hur pedagoger i förskolan ska gå till väga för att se tillvarje barns utveckling. Här presenteras även observationsmaterialetTidig Registrering Av Språkutveckling – TRAS. LÄS MER

  4. 14. En studie om förskolors kartläggning av barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språk och litteratur, SOL; Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Ingrid Dahlberg; Anette Bengtsson; [2010]
    Nyckelord :kartläggning; barns språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka behovet av att i förskolan kartlägga barns språkutveckling. Vi har även studerat i vilket syfte kartläggning sker och vilka metoder som används. Särskilt intresse har riktats mot TRAS - Tidig Registrering Av Språkutveckling, och några pedagogers uppfattning om detta material. LÄS MER

  5. 15. Språkutveckling i förskolan : -en intervjustudie om pedagogers arbete med språkutveckling för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Camilla Larsson; [2009]
    Nyckelord :Language development; language stimulation; treatment; communication; methods; språkutveckling; språkstimulering; metoder; bemötande; kommunikation och föräldrasamverkan;

    Sammanfattning : Abstract In my work on language development in preschool the purpose was to examine how and to what extent the pre-school supports children with special needs in their language development. Trough qualitative interviews with four preschool teachers, I wanted to see how they work with language development in preschool. LÄS MER