Sökning: "Tras Språkutveckling"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden Tras Språkutveckling.

  1. 16. Språkstimulerande arbetssätt inom förskolan : En jämförande intervjustudie mellan förskollärare på ordinarie förskolor och språkförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Annelie Nilsson; Eleonore Bogren Söderdahl; [2009]
    Nyckelord :Språkstimulering; Förskolan; Språkförskolan; TRAS; Intervjuer; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver att språkarbeten bedrivs på ordinarie förskolor och på språkförskolor, samt hur de reflekterar kring sin egen roll i sammanhanget. Vi gör en jämförelse mellan de två olika förskoleformerna beträffande språkliga arbetssätt. LÄS MER

  2. 17. Fiveyearolds language ability : Relations between language ability and interplayibility

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emilia Frendegard; Jenny Gustafsson; [2008]
    Nyckelord :Språkförmåga; kommunikation; samspel; uttalssvårigheter; förskola; femåring;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka femåringars språkliga förmåga, samspels- och kommunikationsförmåga, samt att ta reda på om det förekommer några samband mellan dessa aspekter. Vi har under vår utbildning på HLK läst en kurs som heter ”Läs- skriv- och matematikutveckling” och denna behandlar främst utvecklingen hos barn från sex år och uppåt. LÄS MER

  3. 18. TRAS får man ju ta till sig lite som man vill : En intervjustudie om uppföljningen av ett norskt observationsmaterial för förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Ulrika Fröding; AnnSofie Holmgren; [2007]
    Nyckelord :Nyckelord: barnobservationer; barns språk; språkutveckling; tidig registrering; TRAS;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka om, och i så fall hur, det norska observationsmaterialet Tidig Registrering av Språkutveckling (TRAS) följs upp på de förskolor vi valt ut, samt att undersöka i vilken utsträckning samarbete mellan specialpedagog, pedagoger och föräldrar förekommer. Som metod har använts semistrukturerade intervjuer som tagits upp via diktafon. LÄS MER

  4. 19. Språkstimulerande arbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Katarina Andersson; [2007]
    Nyckelord :language- stimualtion; language- development; language- games; teachers plan; Språkstimulering; språkutveckling; spåklekar; läroplanen;

    Sammanfattning : Abstract My purpose with this essey is to study how they work in preschool whir language- stimulation. I will try a way to work with this trough intervjus whit teacher at preschool. LÄS MER

  5. 20. Barns språkutveckling i förskolan-erfarenheter av ett observationsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anita Lindholm; [2006]
    Nyckelord :förskola; språkutveckling; föräldrar; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Förskola och skola kostar samhället stora summor och det finns en osäkerhet hur resultatet av denna verksamhet ska mätas. Därför har behovet av pedagogiska verktyg och redskap för hur man bl.a. observerar, kartlägger och stimulerar barns språkutveckling ökat. LÄS MER