Sökning: "Tras Språkutveckling"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden Tras Språkutveckling.

  1. 6. Språkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elin Streiffert; Louise Martinsson; Julia Lindgren; [2014]
    Nyckelord :Språkutveckling; specialpedagogik; förskola; försk;

    Sammanfattning : SyfteVår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling iförskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt tillgodosebarn/ elever med särskilt stöd i sin språkutveckling?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna generellt med språkutveckling i sin verksamhet?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna för att tillgodose barns och elevers behov av särskilt stöd i sin språkutveckling?  Finns det någon skillnad i arbetet med språkutveckling i de verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever respektive i de som har svenska som första språk?MetodStudien baserar sig på en kvalitativ enkätundersökning av respondentkaraktär där förskole pedagoger,förskolelärare samt lärare från årskurs ett deltagit. LÄS MER

  2. 7. TRAS i förskolan : En studie om pedagogernas mål och uppföljning av TRAS i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Karlsson; Therese Skarstedt; [2013]
    Nyckelord :TRAS; förskola; kommun; samtalsintervju; uppföljning.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka införandet och användandet av materialet TRAS (Tidig Registrering Av Språkutveckling) i några utvalda förskolor i en kommun. För att uppnå syftet användes samtalsintervjuer som metod. LÄS MER

  3. 8. Språkutveckling i förskolan : En fallstudie om en förskoleavdelnings arbete med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Holmström Marie; [2012]
    Nyckelord :språkutveckling; talsvårigheter; förskola; språklig stimulans;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur en förskoleavdelning arbetar språkutvecklande med barn i åldern ett till fem år. Ett annat syfte var att undersöka hur pedagogerna arbetar med de barn som inte följer en normal språkutveckling. I undersökningen har fem informanter förekommit. LÄS MER

  4. 9. Språksvårigheter eller möjlig utveckling? En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barn som har språksvårigheter

    C-uppsats,

    Författare :Angelica Björk; [2011]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; språksvårigheter; språk;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna upptäcker och arbetar med barn medspråksvårigheter.Huvudfrågor: Vad säger tidigare forskning om språksvårigheter hos barn och möjligheten att förebygga dessa?Vilka metoder har förskollärarna för att upptäcka om ett barn har språksvårigheter? Hur arbetar förskollärarnaför att gynna språkutvecklingen hos barn med språksvårigheter?Metod och material: I denna undersökning har jag använt mig av en kvalitativ metod och intervjuat treförskollärare. LÄS MER

  5. 10. En kartläggning över förskolebarns språkstörningar

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Sofie Elmqvist; Nathalie Tenlén; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med kartläggningen är att undersöka förekomsten av olika språkstörningar, hur de uppmärksammas, vilka som samarbetar i processen för att hjälpa barn med språkstörningar samt om det används något särskilt kartläggningsmaterial för att upptäcka barn med språkstörningar. Den metod som har använts för att genomföra kartläggningen är webbenkät. LÄS MER