Sökning: "Trauma barn pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Trauma barn pedagogik.

  1. 1. ”Det gäller att vara väldigt lyhörd”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Karin Erlandsson; Jessica Andersson Mutlu; [2023-10-21]
    Nyckelord :Förskollärare; barnskötare; förskola; uppfattningar; trauma typ 1; död; resiliens; barnperspektiv;

    Sammanfattning : I ”Läroplan för förskolan” (2018) framkommer det att barns välbefinnande och trygghet ska ligga till grund för den pedagogiska omsorgen som präglar förskolans verksamhet. Det framkommer däremot inte; varken i vår förskollärarutbildning eller i lagar samt styr- och policydokument, hur förskollärare och barnskötare ska förhålla sig till att möta barn i sorg som upplevt plötsliga traumatiska händelser som resulterar i dödsfall, exempelvis naturkatastrofer, sjukdomar och bilolyckor. LÄS MER

  2. 2. Den lille själens ärr : En vetenskaplig essä om barn med krigserfarenhet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Milica Pavlovic; [2020]
    Nyckelord :war experience; play; safety; important adults; trauma awareness; krigserfarenhet; lek; trygghet; viktiga vuxna; traumamedvetenhet;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om barn med krigserfarenhet på förskolan och inleds med två berättelser tagna ur mitt yrkesliv inom förskolan. Dilemman som uppstår är kopplade med tredje berättelsen som är mina egna upplevda krigsminnen. LÄS MER

  3. 3. Motivation, relation och hälsopåverkan : En kvalitativ studie som beskrivs utifrån professionellas synsätt i arbetet med barn och ungdomar som upplevt trauma.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Högqvist; Ängla Lönnberg; Victoria Jönsson; [2019]
    Nyckelord :Trauma; motivation; relation; coping; hälsopåverkan; professionella;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysamotivation och relationsskapandei arbetet med barn och ungdomar som upplevt trauma, samt hur arbetet kan påverka professionellas hälsa. Den metodologiska utgångspunkten som används är en hermeneutisk-fenomenologisk kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Den största skadan gör den som vänder ryggen till" : - en studie om pedagogers erfarenhet av att bemöta barn i kris

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :My Holmberg; Sandra Lindberg; [2017]
    Nyckelord :Kris; Bemötande; Erfarenhet; Område; Trauma; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att synliggöra pedagogers erfarenheter av hur man kan bemöta barn i kris. Vi har även valt att undersöka huruvida barns kriser och dess omfattning skiljer sig mellan olika socioekonomiska områden, vilka rutiner som finns tillgängliga på de olika förskolorna och om pedagogerna erbjuds något stöd i krisarbetet med barn. LÄS MER

  5. 5. "Music provided a place of intimacy and trust. It goes where words alone cannot." : en litteraturstudie om sorgeprocesser och musikterapi

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gabriella Starenvik Curman; [2016]
    Nyckelord :musikterapi; sorg; sorgbearbetning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att genom litteraturstudier undersöka hur man som musikterapeut möter människor som drabbats av förlust och sorg. Frågeställningarna har fokuserat på hur musikterapeuter arbetar med människor i sorg, på vilket sätt musikterapi kan hjälpa till i sorgearbetet och vad som är hjälpsamt i den musikterapeutiska processen. LÄS MER