Sökning: "Trog-2"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Trog-2.
1. Impressivt och expressivt språk hos barn med cochleaimplantat i förhållande till talexponering, CI-användning och exekutiva funktioner
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Att beskriva den expressiva och impressiva språkförmågan hos barn med cochleaimplantat (CI) i förhållande till normalhörande barn i samma ålder, och undersöka samband mellan språkförmågor och daglig CI-användning, talexponering och exekutiva funktioner. Metod: I studien ingick elva barn med CI mellan 3 år, 9 månader och 6 år, 11 månader. LÄS MER
2. Undersökning av relationen mellan False Belief och syntax hos 4-9- åriga barn
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Barn genomgår stora utvecklingsmässiga förändringar under förskoleåldern och de tidiga skolåren. Det är också framförallt under den perioden som barnens pragmatiska förmåga utvecklas. Den aktuella studien syftade till att undersöka förhållandet mellan Theory of Mind och syntax. LÄS MER
3. Taltydlighet hos barn med cochleaimplantat, hörapparat och normal hörsel: en indikator för begränsningar inom andra språkliga domäner?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Barn med mild till svår hörselnedsättning och cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) uppvisar ofta nedsatt eller försenad utveckling inom språkliga områden. För korrekt och effektiv intervention är det viktigt att kartlägga vilka språkliga förmågor som är nedsatta samt vilka samband som finns mellan dessa. LÄS MER
4. En studie om hur olika röstkvaliteter i kombination med bakgrundsbuller påverkar barns språkförståelse
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Föreliggande studie baseras på en jämförelse mellan två likvärdiga grupper av barn. Syftet var att undersöka om barns språkförståelse påverkas mer av en dysfonisk (hes) röst i kombination med bakgrundsbuller jämfört med en typisk (funktionell) röst i kombination med bakgrundsbuller. LÄS MER
5. Grammatisk språkanvändning hos skolbarn med och utan autismspektrumtillstånd
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Grammatisk förmåga i skolåldern har inte utretts på ett utförligt sätt för svenskspråkiga barn. Det finns heller inga tydliga svar kring hur den grammatiska förmågan hos barn med autismspektrumtillstånd utan utvecklingsstörning (AST) ter sig i denna ålder, samt ifall denna förmåga skiljer sig från den hos barn med typisk utveckling (TU). LÄS MER