Sökning: "Tros- och livsåskådningsvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Tros- och livsåskådningsvetenskap.
1. Allsidighet och andlig utveckling i HKK* Ideologisk- och narrativanalys av lärarutbildningstexter *Hem- och konsumentkunskap
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : Den här uppsatsens syfte är breddning av lärares förståelse av den mänskliga rättigheten till allsidighet eller pluralism i Sveriges utbildningssystem och barns rätt till andlig utveckling i skolan, utifrån kristen övertygelse och andlighet, och fördjupat i hem- och konsumentkunskap, HKK. Metoden är ideologi- och narrativanalys med normativ metod. LÄS MER
2. Nyandlig Livsåskådning : En kritisk granskning av Swami Vivekananda och James Redfield
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskapSammanfattning : The current study uses a theory of worldviews to evaluate New Age Religious core beliefs. By exposing them to some methodological criterias for evaluation the intellectual and existential advantages versus disadvantages is approximated. LÄS MER
3. "Både och, varken eller" : En analys av två förhållningssätt till sekularism för att kritisera skolans sekulära diskurs och vad detta kan ha för didaktiska konsekvenser för religionsundervisningen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats kritiserar den sekulära diskursen som är dominerande i den svenska religionsundervisningen genom att diskutera olika förhållningssätt till sekularism. Studiens huvudfokus ligger på att diskutera begreppet religionskritik och hur man kan föra ett kritiskt samtal om den sekulära diskursen genom två förhållningssätt till sekularism. LÄS MER
4. 42 : En analys av livsmening och meningsskapande i läroböcker för ämnet religionskunskap i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskapSammanfattning : Religionskunskap är ett gymnasiegemensammt ämne som alla elever i den svenska gymnasieskolan läser. Med utgångspunkt i den sekulära samhällsutvecklingen i Sverige har också skolan utvecklats i en sekulär riktning. LÄS MER
5. “Egentligen är alla brainwashed” : En analys av den sekularistiska diskursen i ett audiovisuellt läromedel för svensk religionsundervisning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Tros- och livsåskådningsvetenskapSammanfattning : Several studies have argued that there exists a hegemonic, secularist discourse within Swedish classrooms, which implies a way of talking about religion as something irrational, outdated and restrictive in concern for individual freedom. Within this discourse, a non-religious or atheistic position is seen as neutral and unbiased, whereas a religious position is considered the opposite. LÄS MER