Sökning: "Turism Europa"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Turism Europa.

  1. 1. Temaarvsturism - Temaparkernas unika differentieringsstrategi

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Simon Hallberg; Malin Ellberg Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Differentiering; temaparker; tematisering; kulturarv; storytelling; nostalgi; temaarvsturism.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Att differentiera sig som företag är viktigt idag för att bestå livskraftig inom den ständigt växande turismbranschen. Fenomenen kulturarv och tematisering används som differentieringsstrategier inom temaparker men begreppen storytelling och nostalgi används också inom temaparker för att skapa konkurrenskraft. LÄS MER

  2. 2. Vad kan ligga bakom företags substantiva CSR-handlingar?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Julia Englund; [2021]
    Nyckelord :CSR; Substantive actions; Symbolic actions; Financial resources; CSR; Substantiva handlingar; Symboliska handlingar; Finansiella resurser;

    Sammanfattning : CSR-rapporter ger företag olika fördelar och kan bland annat förbättra företags legitimitet. Till följd av att allt fler företag vill ta del av CSR-rapporteringens fördelar uppstår fenomenet decoupling. LÄS MER

  3. 3. Vad kan ligga bakom företags substantiva CSR-handlingar?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Julia Englund; [2021]
    Nyckelord :CSR; Substantive actions; Symbolic actions; Financial resources; CSR; Substantiva handlingar; Symboliska handlingar; Finansiella resurser;

    Sammanfattning : CSR-rapporter ger företag olika fördelar och kan bland annat förbättra företags legitimitet. Till följd av att allt fler företag vill ta del av CSR-rapporteringens fördelar uppstår fenomenet decoupling. LÄS MER

  4. 4. Vinturism i Sverige - möjligheter och utmaningar : En kvalitativ studie om Sverige som vinturismdestination och hur marknadsföringen kan främjas via sociala medier

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Linn Berg; Johanna Kymmer; Karolina Musendo; [2021]
    Nyckelord :Wine tourism; Sweden; destination development; social media marketing.; Vinturism; Sverige; destinationsutveckling; marknadsföring i sociala medier;

    Sammanfattning : Wine tourism is a form of tourism that has grown in popularity in the last couple of decades and refers to tourism which aims to visit vineyards, wineries, and tasting or purchasing wine at or near the source of the wine. Destinations for wine tourism are often associated with warm climate countries which are dominant in wine production, such as Southern European, South and North American countries and Australia. LÄS MER

  5. 5. Ekosystemtjänster i gräsmarker

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Ecology

    Författare :Anna Pettersson; [2020]
    Nyckelord :gräsmarker; SUPER-G; ekosystemtjänster; biologisk mångfald; matproduktion; rekreation; kolinlagring;

    Sammanfattning : The interest in the importance of grasslands in Europe has been addressed by the EU project SUPER-G, whose objective is to increase the productivity of grasslands while also exploring how these lands contribute to other types of ecosystem services, i.e. various benefits that humans receives from nature. LÄS MER