Sökning: "Turism turist"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden Turism turist.
1. Turist eller modern kolonisatör? : En begreppsutredande analys av begreppen turism, migration och kolonisalism som definition av svenska migranter på Costa del Sol
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för retorikSammanfattning : .... LÄS MER
2. Krishantering inom flygbranschen : En studie om svenska flygbolag under Covid-19-pandemin
L2-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Covid-19-pandemin har inneburit en global kris med stora konsekvenser för turist- och transportbranschen. Flygbranschen har drabbats extra hårt och branschledare pratar om pandemin som flygets värsta kris någonsin i fredstid. LÄS MER
3. Fenomenet Fjällen : Den normativa diskursens påverkan på utveckling av samisk turism
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/EtnologiSammanfattning : Which meanings are attributed to the Swedish mountains in the normative discourse 2020? How does the portrayal of the mountains relate to Sami and Swedish culture? What opportunities and difficulties are there for the development of Sami tourism in relation to the mountain tourism norm 2020? The purpose of this thesis is to study the normative portrayal of the Swedish mountains by Swedish and Sami tourist organizers in 2020 and how it could affect the development of Sami tourism. Through colonial and normative discourse theory, the thesis investigates how the Swedish mountains as a phenomenon relate to Sami and Swedish culture. LÄS MER
4. Turismens utsläpp på Gotland
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för biologisk grundutbildningSammanfattning : The tourism industry is accounted for high monetary revenues but is also responsible for a high amount of emissions globally. In this study the emissions from the tourism sector are discussed with a special focus on the Swedish island, Gotland. Because Gotland is an island there are limited ways to travel to the island. LÄS MER
5. Upplev Göteborg! : Fallstudie om ett digitalt redskap hos Göteborg & Co
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Digitala redskap är nu för tiden en vanlig strategi inom marknadskommunikation och destinationsutveckling. Trots detta är litteratur i ämnet begränsad. Därför har denna studie strävat mot en fördjupad förståelse för Göteborg & Co:s digitala redskap Evenemangskalendern. LÄS MER