Sökning: "Turismbranschen"
Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade ordet Turismbranschen.
16. Stockholm - Störst, bäst och vackrast? : En kvalitativ studie om synen på konkurrens hos de officiella marknadsföringsorganisationerna och inofficiella konsulter inom turismnäringen med Stockholm som utgångspunkt
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknikSammanfattning : Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att jämföra hur synen på konkurrens och destinationsmarknadsföring ser ut mellan de Skandinaviska huvudstäderna, med fokus på Stockholm, utifrån de officiella destinationsmarknadsföringsorganisationerna och konsulter inom turismbranschen. Metod: Denna studie omfattar en kvalitativ metod där personliga intervjuer har genomförts med sex respondenter relevanta för uppsatsens syfte. LÄS MER
17. Sommar, sol och styrning : Styrning av säsongsanställda i turismföretag
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Turismbranschen anses vara en av världens största näringar och har i Sverige fortsatt växa under en lång tid och i relation till Sveriges totala ekonomi och sysselsättning har turismnäringen en stor betydelse. Ett stort problem inom turismnäringen är de säsongsvariationer som präglar branschen och bland annat innebär att företag behöver anställa personal för en kort period. LÄS MER
18. ”Det ska vara varmare än i Sverige!” - En studie om svenska turisters motiv till träningsresor och betydelsen av destinationen i beslutsfattandet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälleSammanfattning : Hälsoturism har funnits i tusentals år, men just träningsturism är en turismgren som har växt fram i ett snabbt tempo och fortsätter öka i populariteten bland resenärer. På grund av den växande populariteten är det ett ämne som ska uppmärksammas mer i turismbranschen, och forskas om, för att utveckla en förståelse för marknadssegmentet träningsturister. LÄS MER
19. Sociala medier som strategisk kommunikationsresurs för varumärkesbyggande inom hotell- och turismbranschen
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : The social media arena is rapidly growing and more and moreorganisations take part in the daily ongoing conversations indifferent social media channels. Conversations are being heldacross borders on every available topic and ratings and reviews ofconsumer products and services is one of them. LÄS MER
20. Filmturism & Social Media : Marknadsföring av Nya Zeeland genom ”The Hobbit”
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Den här uppsatsen uppmärksammar filmer och sociala medier som marknadsföringsverktyg inom turismbranschen. Det konkreta syftet med denna uppsats är dels att undersöka hur turister själva marknadsför filmturistiska platser via sociala medier, i denna specifika studie TripAdvisor och Facebook, för filmtrilogin ”The Hobbit” och den filmturism som uppstod från den föregående filmtrilogin ”The Lord of the Rings”. LÄS MER