Sökning: "Turismbranschen"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade ordet Turismbranschen.

  1. 16. Stockholm - Störst, bäst och vackrast? : En kvalitativ studie om synen på konkurrens hos de officiella marknadsföringsorganisationerna och inofficiella konsulter inom turismnäringen med Stockholm som utgångspunkt

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Jakob Carlsson; John Fredholm; [2016]
    Nyckelord :Stockholm; turism; konkurrens; destinationsmarknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att jämföra hur synen på konkurrens och destinationsmarknadsföring ser ut mellan de Skandinaviska huvudstäderna, med fokus på Stockholm, utifrån de officiella destinationsmarknadsföringsorganisationerna och konsulter inom turismbranschen. Metod: Denna studie omfattar en kvalitativ metod där personliga intervjuer har genomförts med sex respondenter relevanta för uppsatsens syfte. LÄS MER

  2. 17. Sommar, sol och styrning : Styrning av säsongsanställda i turismföretag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Lina Agebjörn; Maria Forsbring; [2016]
    Nyckelord :resultatstyrning; regelstyrning; kulturstyrning; säsongsanställda; turismbranschen; säsongsvariationer;

    Sammanfattning : Turismbranschen anses vara en av världens största näringar och har i Sverige fortsatt växa under en lång tid och i relation till Sveriges totala ekonomi och sysselsättning har turismnäringen en stor betydelse. Ett stort problem inom turismnäringen är de säsongsvariationer som präglar branschen och bland annat innebär att företag behöver anställa personal för en kort period. LÄS MER

  3. 18. ”Det ska vara varmare än i Sverige!” - En studie om svenska turisters motiv till träningsresor och betydelsen av destinationen i beslutsfattandet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Laura Hein; [2015-06-01]
    Nyckelord :träningsturism; wellnessturism; motiv; destination; köpprocess;

    Sammanfattning : Hälsoturism har funnits i tusentals år, men just träningsturism är en turismgren som har växt fram i ett snabbt tempo och fortsätter öka i populariteten bland resenärer. På grund av den växande populariteten är det ett ämne som ska uppmärksammas mer i turismbranschen, och forskas om, för att utveckla en förståelse för marknadssegmentet träningsturister. LÄS MER

  4. 19. Sociala medier som strategisk kommunikationsresurs för varumärkesbyggande inom hotell- och turismbranschen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Henrik Westdahl; [2014]
    Nyckelord :Sociala medier; Hotell; Turism; Strategisk kommunikation; Kundrelationer; Marknadsföring; Varumärkesbyggande; Språkbruk;

    Sammanfattning : The social media arena is rapidly growing and more and moreorganisations take part in the daily ongoing conversations indifferent social media channels. Conversations are being heldacross borders on every available topic and ratings and reviews ofconsumer products and services is one of them. LÄS MER

  5. 20. Filmturism & Social Media : Marknadsföring av Nya Zeeland genom ”The Hobbit”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

    Författare :Andreas Olsson; [2014]
    Nyckelord :Marknadsföring; sociala medier; filmturism; filmtrilogin ”The Hobbit”; turistdestinationen Hobbiton Movie set.;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Den här uppsatsen uppmärksammar filmer och sociala medier som marknadsföringsverktyg inom turismbranschen. Det konkreta syftet med denna uppsats är dels att undersöka hur turister själva marknadsför filmturistiska platser via sociala medier, i denna specifika studie TripAdvisor och Facebook, för filmtrilogin ”The Hobbit” och den filmturism som uppstod från den föregående filmtrilogin ”The Lord of the Rings”. LÄS MER