Sökning: "Turistinformation"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Turistinformation.

  1. 1. Informationssökning vid resor - en kvantitativ studie över i vilken grad olika generationer använder och har förtroende för TripAdvisor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Josefin Hellström; Malin Nyman; [2017]
    Nyckelord :Baby Boomers; Generation X; Generation Y; förtroende; beslutsfattande; TripAdvisor; DMO; vänner och familj; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det sker en förändring inom turistbranschen idag där traditionella källor till information som turistbyråer och destinationers besökshemsidor läggs ned och städer istället satsar på sociala medier som TripAdvisor för att ge turistinformation. På grund av den förändring som nu sker har vi valt att göra en kvantitativ undersökning över i vilken grad TripAdvisor används och anses som en pålitlig källa av olika generationer i jämförelse med vänner och familj, destinationers besökshemsidor och turistbyråer. LÄS MER

  2. 2. NÄRHET ELLER DISTANS. En undersökning av personliga pronomen och läsartilltal i en svensk översättning av en tysk webbplats med turistinformation

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Jenny Nävås; [2015-10-21]
    Nyckelord :tyska; Översättning; skopos; tilltal; marknadsföring;

    Sammanfattning : Denna uppsats har till syfte att ta reda på hur läsartilltal och användningen av person-liga pronomen påverkar närhet och distans mellan avsändare och mottagare vid svensk översättning av tyska marknadsförande texter med tanke på textens funktion och över-sättningens skopos. Som material i undersökningen används den tyska och den svenska versionen av en webbsida med information om turistmål i Tyskland. LÄS MER

  3. 3. Navigationskonceptet DSI:s påverkan på användarupplevelsen : En studie av en elektronisk turistbroschyr

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Lena Raattamaa; Mirna Ghazali; [2015]
    Nyckelord :Interaction; Mag Designd; tourist brochure; user experience UX ; navigation; unfamiliar interface; navigation concept; application; familiarity.; Interaktion; Mag Designd; turistbroschyr; användarupplevelse; navigation; obekant gränssnitt; navigationskoncept; applikation; förtrogenhet.;

    Sammanfattning : En turistbroschyr är en bekant produkt som turister kan hämta information ifrån. Men hur upplever användarna interaktionen med ett obekant navigationskoncept som vi kallar DSI i kontexten av att söka turistinformation och vad har DSI för påverkan på användarupplevelsen? Vi har utfört en studie på tio respondenter. LÄS MER

  4. 4. Framtidens Gästinformation : -En studie för att utveckla funktionell gästinformation som möter gästernas behov i Destination Vemdalen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Josefine Nyström; Karin Nås-Englund; [2012]
    Nyckelord :Turistinformation; Destinationsbolag; Aktörer; Informationskanaler; Konsumentbeteende; Digital gästinformation; Ratings;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att analysera informationsbehovet hos vemdalsområdets besökare för att se hur Destination Vemdalen AB i framtiden skall bedriva en funktionell gästinformation som möter konsumenternas behov. Här vill vi bidra med ett ramverk för en hållbar verksamhet i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Turistinformation på Internet Vi hade i alla fall tur med vädret

    D-uppsats, IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

    Författare :Fredrik Holmqvist; [2007-06-18]
    Nyckelord :Push; Pull; Informationsearch; touristinformation;

    Sammanfattning : The tourism industry in EU is one of the biggest sectors and employs about 20 million people. A key factor of the industry is information, much of tourist information is today on the Internet. LÄS MER