Sökning: "Turistorganisationer"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet Turistorganisationer.

  1. 6. Skärgårdsdestinationer : en studie om hur offentliga och privata aktörer är organiserade och samverkar på skärgårdsdestinationer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Maria Gunvaldsson; Alexandra Jaccopucci; [2013]
    Nyckelord :Bohuslän; Collaboration; Destination development; Destination Marketing Organization; Organization; Stockholm archipelago; Stockholm Visitors Board; Sustainable development; Tillväxtverket; Tourism; Tourism organization; Västsvenska turistrådet; Besöksnäringen; Bohuslän; Destinationsutveckling; Hållbar utveckling; Organisering; Samarbetsorganisationer; Samverkan; Skärgårdsstrategin; Stockholms Skärgård; Stockholm Visitors Board; Tillväxtverket; Turism; Turismnäringen; Turistorganisationer; Västsvenska turistrådet;

    Sammanfattning : Turismen organiseras av offentlig sektor, privata aktörer eller dessa två i samverkan och kan avgränsas på olika sätt, geografiskt eller politiskt. Denna studie syftar till att undersöka och jämföra destinationer i Sverige på lokal och regional nivå för att se hur de är organiserade, med fokus på hur offentliga och privata aktörer arbetar för destinationens utveckling. LÄS MER

  2. 7. En strategi kommer sällan ensam: En studie av en nationell strategis effekter på regionala och lokala turistorganisationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Pauline Lange; Johanna Östberg; Elin Hernborg; [2012]
    Nyckelord :strategi; strategi som praktik; flertalet organisationer; legitimitet; turism; vertikala samarbeten; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsens syfte är att berika strategifältet med ny kunskap om vertikala interorganisatoriska processer. Detta görs genom att studera en strategis roll då den implementeras på ett flertal fristående organisationer, samt vilka effekter som skapas och hur de kan förklaras. LÄS MER

  3. 8. Utländska besökare i den svenska naturen : En studie baserad på en expertgrupp

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Sanna Fors; Linda Flygt; [2010]
    Nyckelord :naturturism; utländska besökare; expertgrupp; platser; aktiviteter; segment; marknadsföring;

    Sammanfattning : Den inkommande turismen till Sverige ökar hela tiden och enligt Naturvårdsverket är naturturismen en av orsakerna till det ökade intresset för Sverige som destination. I dagsläget finns det inte mycket forskning angående utländska turister i den svenska naturen men författarna vill fördjupa sig i ämnet och har därför som syfte med uppsatsen att klargöra vilka som nyttjar den svenska naturen, varför de reser hit samt hur den svenska naturen marknadsförs. LÄS MER

  4. 9. Att marknadsföra en region : En jämförande studie om fem olika regionala turistorganisationer och deras uppbyggnad av marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Karin Dröschmeister; Maria Kumpula; [2008]
    Nyckelord :Destinationsmarknadsföring; marknadskommunikation; regionala turistorganisationer; marknadsföring av regioner;

    Sammanfattning : Inom den växande turistnäringen är det viktigt för destinationer att marknadsföra sig på ett framgångsrikt sätt för att kunna hävda sig på den globala marknaden. Bra kommunikation till marknaden är därför ett viktigt konkurrensverktyg vid arbete med destinationsutveckling. LÄS MER

  5. 10. "Det är ingen dans på rosor" - En uppsats om vilka förutsättningar som krävs för att en turistorganisation ska kunna arbeta med en profil

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Frida Friberg; Alexandra Klimek; Frida Sternvad; [2007]
    Nyckelord :samarbete; privat och offentlig sektor; profil; turistorganisationer; destinationsutveckling; Tourism; Turism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Problembeskrivning: Det inte är helt problemfritt att samarbeta ifrågasätter vi hur samarbeten ska kunna enas kring vad och hur de olika aktörerna vill att destinationens profil ska förmedlas, då aktörerna har olika utgångspunkter. Vi menar att aktörernas olika utgångspunkter kan göra det svårt att bli eniga i hur profilen ska förmedlas vilket kan bli problematiskt om arbetet med en profil ska lyckas. LÄS MER