Sökning: "Tvärkulturell kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Tvärkulturell kommunikation.
1. Consumer Perception of Sustainability : A cross-cultural study of green advertisement in the automobile industry between Japanese and Swedish consumers.
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : As sustainability becomes a pressing issue, companies are increasingly adopting green advertising strategies to promote their products and increase consumer awareness. However, the effectiveness of these advertisements across different cultural backgrounds are often overlooked. LÄS MER
2. Sjuksköterskors upplevelser vid tvärkulturell kommunikation : En litteraturstudie utifrån sjuksköterskans perspektiv
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Sverige är idag ett mångkulturellt samhälle med en befolkning där en del har ett annat modersmål än det officiella språket. Detta har bland annat medfört att språkbarriärer uppstår, framförallt inom vården. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa sjuksköterskors upplevelse vid tvärkulturell kommunikation. LÄS MER
3. Sjuksköterskans upplevelser av tvärkulturell kommunikation
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Migranter till Sverige har ökat markant de senaste årtionden, vilket leder till att sjuksköterskan kommer i kontakt med patienter med olika kulturella bakgrunder som därmed har olika språkkunskaper. När språket blir ett hinder i kommunikationen påverkas omvårdnaden och avsaknaden av ett gemensamt språk leder till barriärer, både språkligt och kulturellt, mellan patient och sjuksköterska. LÄS MER
4. Sverige genom främmande ögon: En kvalitativ studie om hur tvärkulturell kommunikation kan stärka ett internt platsvarumärke
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Det har skett stora förändringar i resebeteendet, inte minst under covidpandemin. Det ökade intresset för att resa inom landet förväntas bestå och ett lands varumärke samt identitet spelar en betydande roll för turistnäringen. LÄS MER
5. Språkbarriär mellan döva och hörande i arbetslivet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för arbetsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa hur språkbarriären upplevs av döva individer i arbetslivet, främjas deras psykosociala arbetsmiljö eller försämras den genom språkbarriären. Jag har främst utgått från tvärkulturell kommunikation som teori samt psykosocial arbetsmiljö. LÄS MER