Sökning: "Tvärprofessionella team"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Tvärprofessionella team.

  1. 1. Specialpedagogens roll i elevhälsoteamet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Wadenhammar; Camilla Grennert; [2024]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; hälsofrämjande och förebyggande arbete; specialpedagogens yrkesuppdrag; tvärprofessionella team;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att bidra med kunskap om specialpedagogers upplevelse av sin roll i elevhälsoteamet och dess uppdrag. Studien vilar på en kvalitativ ansats där empirin samlats in med hjälp av en intervjuguide för att göra semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Interventioner för äldre personer och interventionernas inverkan på vistelsetiden på akutmottagningar : en litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Åsa Lundqvist; Kalle Poromaa; [2023]
    Nyckelord :ED LOS; Elderly adults; Emergency department; Interventions; Akutsjukvård; Vistelsetid; Akutmottagning; Interventioner; Äldre; Vuxna;

    Sammanfattning : Bakgrund: På ett flertal akutmottagningar ökar belastningen och vistelsetiderna blir längre, dessutom är vistelsetiderna längre för äldre patienter. Den växande äldre befolkningen i vårt samhälle löper även större risk att drabbas av vårdskador i samband med långa vistelsetider på landets akutmottagningar. LÄS MER

  3. 3. Vårdpersonalens upplevelser av omvårdnad av personer som uppvisar beteende och psykiska symtom vid demens : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV); Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Klara Rognstad; Andrea Lukic; [2023]
    Nyckelord :BPSD; personcentrerad vård; tvärprofessionellt team; upplevelser; vårdpersonal.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare forskning har visat på att beteende och psykiska symtom vid demens (BPSD) ofta förekommer hos personer med demens. Symtom kan innefatta affektiva symtom så som depression, irritabilitet, mani- och hypomani samt ångest och oro. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogens samverkansuppdrag på en habiliteringsmottagning : - En lotsande hand eller en snigel i ögat?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Sööberg; [2023]
    Nyckelord :collaboration; special education; habilitation; samverkan; specialpedagog; habiliteringen; styrning; struktur; samsyn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse för det specialpedagogiska uppdraget inom Barn-och ungdomshabiliteringen med fokus på förutsättningar för samverkan. För att beskriva och analysera hur specialpedagoger inom Barn- och ungdomshabiliteringen ser på samverkan, dels i sitt tvärprofessionella team, dels med andra utomstående verksamheter söktes svar på följande frågeställningar: ● Hur beskriver specialpedagoger inom habiliteringsverksamheten sitt uppdrag? ● Hur uppfattar specialpedagogerna sin funktion i det tvärprofessionella teamet? ● Hur beskrivs möjligheter samt hinder till samverkan med andra professioner och aktörer? Metod: En kvalitativ forskningsdesign användes och 6 informanter, utbildade specialpedagoger samtliga yrkesverksamma på en habiliteringsmottagning, deltog i semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors upplevelser av kommunikation med patienter i palliativ vård : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Lucia Nakiboneka; Feri Fallahi Ordonez; [2023]
    Nyckelord :Experience; Communication; Nurse; Palliative care; Patient; Kommunikation; Palliativ vård; Patient; Sjuksköterska; Upplevelse;

    Sammanfattning : Bakgrund: God kommunikation är nödvändig för att uppnå en så säker och kvalitativ palliativ vård. Denna kommunikation bör ske mellan sjuksköterskor och patienten, närstående men också mellan de vårdpersonalen som är involverad. Bra kommunikation skapar förståelse och tillit. LÄS MER