Sökning: "Tvåspråkighet Pedagogers uppfattningar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Tvåspråkighet Pedagogers uppfattningar.

  1. 1. Användning och effekter av TAKK i förskolans verksamhet : Användningsområde och pedagogers uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anna Ekman; Theresé Gybäck; [2017]
    Nyckelord :Förskola; kommunikationssvårigheter; pedagog; TAKK; teckenspråk; tvåspråkighet; babytecken;

    Sammanfattning : I denna studie har vi tittat närmare på i vilka situationer TAKK används i förskolan, samt pedagogernas uppfattning av TAKK i verksamheten. Vi har sökt efter forskning inom området och gjort en enkätstudie där vi ställt frågor till pedagoger som är verksamma inom förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barn med svenska som andraspråk och deras inflytande i förskoleklass. : En studie om några pedagogers uppfattning om hur de arbetar med barn som har svenska som andraspråk i förskoleklass.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Emelie Blomqvist; [2016]
    Nyckelord :Bilingual; communication; preschool; Tvåspråkighet; Kommunikation; förskoleklass;

    Sammanfattning : The intention of this study is to describe some pedagogue’s exceptions of how they work with children who has Swedish as a second language and how they work with the policy documents and rights that is available. The study is based on three structured interviews with very experienced pedagogues that work in preschool. LÄS MER

  3. 3. Förskolan och modersmålsstödet : En studie om pedagogers erfarenheter av modersmålsstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Isac Henningsson; Irene Koilvisto; [2015]
    Nyckelord :Modersmål; tvåspråkighet; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att skapa kunskap om hur modersmålsstödet bedrivs i den svenska förskolans verksamhet, och ställer frågorna hur modersmålspedagoger, respektive förskolepedagoger anser att modersmålsstödet bedrivs i förskolan och hur de upplever att modersmålsstödet fungerar. I studien används kvalitativa intervjuer med en teoretisk grund i symbolisk interaktionism som metodval för datainsamling, och de bägge yrkesgruppernas berättelser analyseras tematiskt och relateras till aktuell forskning och ämnesrelevant litteratur. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers uppfattningar gällande språkutveckling hos tvåspråkiga barn i förskolan/förskoleklass

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Anela Adbegovic; Shqipe Gucati; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger uppfattar språkutveckling hos tvåspråkiga barn i förskolan samt i en förskoleklass. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer vill vi synliggöra och utifrån dessa intervjuer skapa en förståelse för pedagogers uppfattningar, gällande språkutveckling hos tvåspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Tvåspråkighet : Pedagogers uppfattningar och arbetssätt kring tvåspråkighet i en mångkulturell förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Nansi Eshmail Hirmiz; Mirdita Kelmendi; [2011]
    Nyckelord :kultur; förskola; förskoleklass; modersmål; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : BakgrundI bakgrunden berör vi olika definitioner som finns av tvåspråkighet samt förskolan, skolans och samhällets påverkan för andraspråksinlärningen. Vi tar även upp modersmålets betydelse för språkutvecklingen, samt olika arbetssätt och arbetsmetoder för att främjaandraspråksinlärningen. LÄS MER