Sökning: "Tvåspråkighet analys"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Tvåspråkighet analys.

  1. 1. Pedagogers reflektioner om barnlitteratur som verktyg för språkstimulering : En jämförelsestudie mellan en svensk enspråkig förskola och tvåspråkiga förskolor med finsk profil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Essi Savolainen; Anna Törmä; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; tvåspråkighet; finska och svenska; läsmiljöer; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare respektive barnskötare reflekterar över sitt arbete med barnlitteratur för att stimulera barnens språkutveckling. Vi vill även förstå pedagogers förhållningssätt till barnlitteratur, deras förståelse gällande verksamhetens uppdrag samt deras synsätt på läsmiljöns betydelse. LÄS MER

  2. 2. Från stödåtgärd till språkundervisning, en textanalys av kursplaner i modersmål från Lgr 69 till Lgr 11

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kristin Dahlström; [2018-02-02]
    Nyckelord :andraspråkselever; identitetsutveckling; kultur; kulturell bakgrund; kursplan; kursplansanalys; modersmål; modersmålsundervisning; språkforskning; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Sedan början av 1970-talet har modersmålsundervisning erbjudits till elever med annat modersmål än svenska och har sedan dess varit ett ämne under diskussion kring dess vara eller icke vara. Frågan om varför elever med annat modersmål än svenska ska undervisas i sitt modersmål går att härledas till dels forskning men också till ämnets kursplan och offentliga publikationer från regeringen. LÄS MER

  3. 3. Observation av tvåspråkig undervisning i tvåspråkig skolform - Hur skapar språkinlärningsmiljö,

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Amanda Bergkvist; [2018-02-02]
    Nyckelord :Andraspråksutveckling; identitet; modersmålsundervisning; transfer; tvåspråkighet; ;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det många elever som har två språk där huvudspråket i landet inte är deras modersmål, vilket kan skapa problem då deras andraspråk inte utvecklas till den nivå de behöver för att tillgodogöra sig skolans utbildning. Att använda sig av modersmålet i all undervisning har visat sig vara gynnsamt. LÄS MER

  4. 4. Intensiv läsinlärning : en interventionsserie för flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Åsa Segerros; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; intensiv läsinlärning; språkutvecklande arbetssätt; svenska som andraspråk; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Att arbeta med intensiv läsinlärning för flerspråkiga elever kräver att undervisande speciallärare förhåller sig till elevernas interimspråksutveckling för att främja en positiv andraspråksutveckling för de flerspråkiga eleverna. Hur undervisar en speciallärare språkutvecklande för en flerspråkig elev under intensiv läsinlärning? Studiens syfte var att exemplifiera en speciallärares läsundervisning för en flerspråkig elev. LÄS MER

  5. 5. Modersmålsundervisnings betydelse för tvåspråkiga elevers lärande i skolan en kvalitativ studie om tvåspråkiga elevers lärande och modersmåls påverkan i årkurs 5 -6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Zozan Abdulkarim; Hana Omar; [2017-02-15]
    Nyckelord :tvåspråkighet; modersmål och förstaspråk; identitet; andraspråk; andraspråksundervisning;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet bakom vår studie är att undersöka hur andraspråkiga elevers prestationer i skolämnen förknippas med och påverkas av deltagandet i modersmålsundervisning. Det vill säga hur eleverna delaktighet och arbete i det första språket påverkar elevernas prestationer, utveckling och eventuella förbättring av kunskaper i skolämnen. LÄS MER