Sökning: "Tvåspråkighet i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden Tvåspråkighet i förskolan.

  1. 1. Förskollärares uppfattningar om språkutveckling hos tvåspråkiga barn på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Hartwich; Magdalena Sulzycki; [2024]
    Nyckelord :inkludering; kodväxling; kommunikation; språkutveckling; tvåspråkighet;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att öka förståelse och kunskap om förskollärares uppfattningar om språkutveckling hos tvåspråkiga barn på förskolan samt vilka utmaningar och möjligheter som förskollärarna möter i sin undervisning bland tvåspråkiga barn. Bakgrunden ger en översikt om tvåspråkighet, språkutveckling och kommunikation i förskolan utifrån kurslitteratur. LÄS MER

  2. 2. Hej, hello, zdravo, merhaba : Undervisningens och den fysiska miljöns påverkan till flerspråkiga barns språkinlärning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elvira Heideman; Elvira Fajkovic; [2022]
    Nyckelord :Tvåspråkighet; flerspråkighet; modersmål; samspel; språkstimulerande arbete; transspråkande; språkutveckling och språkundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka varför flerspråkiga barn lämnar förskolan med otillräckliga kunskaper i svenska samt hur den fysiska miljön och undervisningen påverkar flerspråkiga barns språkutveckling. För att kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor använde vi oss av kvalitativ metod med semistrukturerad intervju som verktyg och en innehållsanalys där kategoriseringsmetoder tillämpades. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskola : -Å, gud det här kan ju jag! Det här pratar jag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Marika Kotsell; [2021]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; flerspråkighet tvåspråkighet; kultur; arbetssätt;

    Sammanfattning : Ämnet för det här examensarbetet har varit att undersöka fyra olika förskolors arbetsmetoder för att stimulera språkutvecklingen - samt även kulturen - hos flerspråkiga barn.Frågeställningarna har varit följande:1.-Hur arbetar man i förskolan för att utveckla flerspråkiga barns språk, inte bara svenskan utan även modersmålet?2. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers reflektioner om barnlitteratur som verktyg för språkstimulering : En jämförelsestudie mellan en svensk enspråkig förskola och tvåspråkiga förskolor med finsk profil

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Essi Savolainen; Anna Törmä; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; tvåspråkighet; finska och svenska; läsmiljöer; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare respektive barnskötare reflekterar över sitt arbete med barnlitteratur för att stimulera barnens språkutveckling. Vi vill även förstå pedagogers förhållningssätt till barnlitteratur, deras förståelse gällande verksamhetens uppdrag samt deras synsätt på läsmiljöns betydelse. LÄS MER

  5. 5. Att göra det annorlunda normalt i förskolan : En vetenskaplig essä om att förstå och stödja tvåspråkiga barn i deras språkutveckling och kommunikation utifrån en interkulturell pedagogisk kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Subarna Rahman; [2020]
    Nyckelord :preschool; bilingual; intercultural pedagogical competence; language; communication; sociocultural perspective; mother tongue support and the curriculum 2018 ; förskola; tvåspråkighet; interkulturell pedagogisk kompetens; språk; kommunikation; sociokulturellt perspektiv; modersmålsstöd och läroplan 2018 ;

    Sammanfattning : This is a scientific essay that has been written with the aim to reflect and analyze difficulties of bilingual children to communicate, being seen in a group and to focus during a traditional learning in language development within preschool. I have also reflected on my experiences and competences in intercultural pedagogy to support bilingual children in a changing society and in a globalized world. LÄS MER