Sökning: "Tv-spel"

Visar resultat 6 - 10 av 239 uppsatser innehållade ordet Tv-spel.

  1. 6. Saxofon, syntljud och sångreverb : En studie om 1980-talets popmusik och dess soniska markörer i samtida populärmusik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Mats Norrgård; [2023]
    Nyckelord :80-tal; popmusik; sound; retro; sonic markers; nostalgi; musikteknologi; musikproduktion;

    Sammanfattning : I denna rapport har jag, baserat på intervjuer, litteraturstudier av vetenskaplig litteratur och populärvetenskapliga artiklar samt egna musikanalyser, sammanfattat kännetecken eller detaljer i popmusik från 1980-talet som kan sägas vara typiska soniska markörerför den tiden. 1980-talet var en övergångsperiod från det analoga till det digitala, och en stor mängd ny musikteknologi som digitala syntar, trummaskiner och inspelningsutrustning kom ut på marknaden, vilket bidrog till en hel del nya sound inom popmusiken. LÄS MER

  2. 7. Läsa, titta, eller spela... : En undersökning av gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden i olika medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Adam Alvinge; [2023]
    Nyckelord :Fiktionsanvändning; medieekologiskt perspektiv; affordans; litterär kompetens; litterär repertoar;

    Sammanfattning : I denna undersökning kartläggs gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden utifrån ett recepetionsteoretiskt och medieekologiskt perspektiv där elevernas fiktionsanvändning studerats utifrån relationen mellan olika medieformer (skönlitteratur, film, tv-serier och tv-spel), kön och programtillhörighet. Studien visar att den stora majoriteten av gymnasieungdomarnas fiktionsanvändning kretsar kring underhållning och avslappning, och elevernas läsningar går sällan bortom grundläggande nivåer för litterär kompetens såsom de beskrivs av Torell och Langer. LÄS MER

  3. 8. Politics at Play: Analyzing discussions on political protests in Animal Crossing - New Horizons

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Cecilia Lundström; [2023]
    Nyckelord :Foucault; political discourse; protesting; video games; Animal Crossing; ludology; online communication; politisk diskurs; protester; tv-spel; ludologi; onlineforum; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : Executing and performing political protests is not just for the streets. A number of political protests have been held in video games, using the features of the game to convey political messages. In a world where there is ample possibility to communicate online, players are able to discuss these protests in online communities. LÄS MER

  4. 9. Skräckspelets klingandes värld : En studie om hur musikalisk ljuddesign påverkar perceptionen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Marvin Varjus; [2023]
    Nyckelord :Skräckspel; ljuddesign; tv-spel; Das Unheimliche; spelmusik; tystnad; rädsla;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete har undersökt musik och ljuds roll i skräckspel och dess olika komponenter. De perspektiv som lyfts fram utgår från tre olika yrkesroller inom spelbranschen; kompositörer, ljuddesigners och programmerare. LÄS MER

  5. 10. The impact of integrating Artificial Intelligence into the video games industry. : A case study.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Nele Bonn; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; Machine Learning; Generative AI; Video Games; Gaming; Artificiell intelligens; Machine Learning; Generativ AI; TV-spel; Gaming;

    Sammanfattning : Artificial Intelligence (AI) possesses the potential to profoundly reshape numerous established industries, including the video games industry. This transformative potential arises from algorithms that operate not only on a technical level, but also on a creative and artistic level, particularly with the advent of generative AI. LÄS MER