Sökning: "Twilight-serien"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Twilight-serien.

  1. 1. "Jag kan inte leva utan min själ" : -en jämförelse mellan Svindlande höjders Catherine och Heathcliff och Twilight-seriens Bella och Edward

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Victoria Hagberg; [2011]
    Nyckelord :Svindlande höjder; Twilight-serien; Catherine Earnshaw; Heathcliff; Bella Swan; Edward Cullen;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en jämförande studie av Svindlande höjder och Twilight-serien avseende verkens huvudkaraktärer Catherine och Heathcliff respektive Bella och Edward. Syftet med uppsatsen är att undersöka om, och i så fall vilka likheter det finns mellan dessa två verks huvudkaraktärer. LÄS MER

  2. 2. Lack, vapen, glitter och charm : En studie kring representationen av maskulinitet och femininitet i filmerna Underworld och Twilight

    L3-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Tommy Hummel; Lina Engberg; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka representationen av maskulinitet och femininitet med utgångspunkt i huvudkaraktärerna i filmserierna Underworld och Twilight som båda har ett vampyrtema, där representationerna i respektive serie sedermera jämförs med varandra. Undersökningen ämnar även undersöka om denna representation förändras genom det narrativa förloppet i vardera filmserie och i så fall hur förändringen yttrar sig. LÄS MER

  3. 3. Vampyren som inspirationskälla : En didaktisk studie i teorin

    Kandidat-uppsats, HLK, Ämnesforskning

    Författare :Louise Ekberg; Karin Johansson; [2011]
    Nyckelord :Vampires; Dracula; Twilight; Gilles de Rais; Elizabeth Báthory; Vlad Tepes III; Folkloric myths; Teaching literature; Upper Secondary School; Reading models; Horror literature; Vampyrer; Dracula; Om jag kunde drömma; Twilight; Gilles de Rais; Elizabeth Báthory; Vlad Tepes III; Folkmyt; Litteraturundervisning; Högstadiet; Läsmodeller; Skräcklitteratur;

    Sammanfattning : Detta är en studie om det går att använda vampyrer som inspirationskälla i undervisningen på högstadiet. Syftet är att besvara följande frågeställningar: Hur kan vampyrtemat motiveras och användas i klassrummet med skräcklitteratur som Dracula (1897) och Om jag kunde drömma (2005), som är första delen i Twilight serien, som utgångspunkt? Vilka modeller inom litteraturundervisning finns att tillämpa för vampyrtemat? För att besvara frågeställningarna har närläsning använts som metod. LÄS MER