Sökning: "Tylösand"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Tylösand.
1. Strandmorfologi, stranderosion och stranddeposition, med en fallstudie på Tylösand sandstrand, Halland.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Geologiska institutionenSammanfattning : Coastal erosion is a process that characterises many of the world´s coastal areas and is a result of sedimentary fluctuations and the removal of sediments from beaches to other areas and out to sea. Today, the propensity for erosion is determined by looking at different dynamical and morphological properties of the beach and based on these, a value for coastal erosion propensity is set. LÄS MER
2. Hur uppfattas etik och moral i reality-tv? : En studie ur deltagar- och tittarperspektiv
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Reality-tv är ett fenomen som överskrider gränser och är på så vis utmärkande i sitt slag. Gränsdragningar mellan fiktion- och faktagenrerna inom tv-kulturen blir med tiden allt svårare att tyda. Det brukar benämnas ”faktion” eller ”infotainment”, som innebär underhållning, sensationalism och ”human interest” prioriteras. LÄS MER
3. Boendes lägespreferenser : En studie om varför vissa bostadsområdens lägen i Halmstad blir populära
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Problem: Forskning finns avseende vilka lägespreferenser köpare av småhus vanligen föredrar (Betts & Ely, 2008). Forskning finns även avseende hur marknadsföringspsykologi i form av varumärken påverkar konsumentens val av en vara (Arnold, 1993). LÄS MER
4. Från landskapsbeskrivning till renodlad reklam - AB Tylösands Havsbads marknadsföring 1916-1948
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Denna uppsats ämnar behandla turism och marknadsföring. Genom att undersöka och kartlägga AB Tylösands Havsbads marknadsföring utifrån dess firmakorrespondens under tre olika perioder från 1900-talets första hälft, besvaras frågor som: Hur gick AB Tylösands Havsbad tillväga när de marknadsförde badorten? Till vem riktades marknadsföringen? Vilken bild av Tylösand spreds ut genom marknadsföringen? Skedde det några förändringar i hur Tylösand marknadsfördes? Syftet med undersökningen är att öka förståelsen över hur området blir så populärt och synliggöra vilka tillvägagångssätt man använde då man marknadsförde badorten. LÄS MER
5. Hotellkonst : Tre fallstudier: Quality Hotel 11, Göteborg, Hotell Tylösand, Halmstad, Copperhill, Åre
Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)Sammanfattning : I den här undersökningen har jag granskat hotellkonsten och dess betydelse, dels vad den betyder för hotellens profil men även om det finns något annat budskap. Idag är det fler och fler hotell som börjar använda olika strategier för att förstärka hotellet profil och konst är en av dessa inriktningar. LÄS MER