Sökning: "Tyska text"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden Tyska text.

  1. 1. Digital och/eller analog ordinlärning i moderna språk : Ett Wordwall projekt med tyskelever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Annabell Irsara; [2023]
    Nyckelord :incidental learning; intentional learning; phenomenography; text reading; vocabulary learning; Word wall approach; Wordwall; textrelaterad ordinlärning; elevers uppfattningar; inlevelseförmågan; Wordwall-aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att få svar på hur en grupp elever i årskurs 9 i tyska funderar över sin språkinlärning i tyska. Utgångspunkten för min kvalitativa undersökning i klassrummet är två texter från Skolverket (2022a) som kartläggningsmaterial i tyska i årskurs 9 för att utmana elevernas läsförståelse genom textläsning och textrelaterade frågor som är införda i det digitala verktyget Wordwall. LÄS MER

  2. 2. Ett bortglömt brottsoffer - Om svårigheterna med bedömningen av en anstiftares ansvar vid gärningspersonens error in persona

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ebba Håkanson; [2023]
    Nyckelord :straffrätt; aberratio ictus; error in persona; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The discussion regarding a long-debated legal phenomenon, aberratio ictus, reached its climax in the year of 2022. During that year, the Supreme Court granted leave to appeal in a case concerning just this; an individual had persuaded one or more shooters to kill a person, after which the perpetrator mistakenly confused the target with another person. LÄS MER

  3. 3. Att översätta imperfektivitet. En analys av översättningen av grekiskans imperfektform i svenska och tyska bibelöversättningar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Ninnie Månsson; [2022-08-09]
    Nyckelord :översättning; bibelöversättning; Bibeln; aspekt; nytestamentlig grekiska; svenska; tyska; imperfekt; imperfektiv aspekt; Bible translation; verbal aspect; New Testament Greek; Swedish; German; imperfect; imperfective aspect;

    Sammanfattning : This thesis focuses the New Testament Greek imperfect verb in Swedish and German Bible translations. The aim is to investigate if and how the semantic content of the Greek imperfect is transferred to the Swedish and Greek translations. The theoretical understanding of the verbal aspect in general is the model of aspectuality presented by Carlota S. LÄS MER

  4. 4. Littners Werk und Koeppens Beitrag. Eine textnahe Untersuchung von zwei Darstellungen des Holocaust: Wolfgang Koeppens Aufzeichnungen aus einem Erdloch und Jakob Littners Mein Weg durch die Nacht

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Pierre Bertin; [2022-01-20]
    Nyckelord :tyska; Wolfgang Koeppen; Jakob Littner; Holocaust; Ghetto; Narratologie; Autobiografie; Galizien; Wehrmacht; Nationalsozialismus;

    Sammanfattning : The thesis examines two literary works, Aufzeichnungen aus einem Erdloch, published in 1948 in Munich, supposedly being the Jewish survivor Jakob Littner’s Holocaust memoir and Jakob (Jacob) Littner’s original memoir Mein Weg durch die Nacht, written in 1945 but not published until 2002. In 1992, the former work was republished, as Jakob Littners Aufzeichnungen aus einem Erdloch, this time as a fictional text written by the prominent German author Wolfgang Koeppen, the well-known author of a modernist trilogy revealing the remnants of National Socialism in the German society, written 1951–54. LÄS MER

  5. 5. Elevers upplevelser av fanfiction och kamratbedömning i språkundervisningen : En fallstudie av två högstadieklasser i franska och tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Isabell Hedström; [2022]
    Nyckelord :fallstudie; fanfiction; franska; kamratbedömning; moderna språk; tyska;

    Sammanfattning : Fanfiction är en relativt ny textgenre som kan användas i klassrumsundervisningen. Mig veterligen finns ingen svensk forskning om användandet av fanfiction som undervisningsmetod på högstadiet i något av de moderna språken. Ett projekt med fanfictionskrivande har därför genomförts i två klasser med moderna språk i årskurs 9. LÄS MER