Sökning: "UDL"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade ordet UDL.
6. Tydliggörande lärmiljö : Hur ser den fysiska miljön ut och i vilken utsträckning skapar lärare en tydliggörande och tillgänglig undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : I Skollagen framgår det att skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov, samt att barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. Trots det finns det inte mycket forskning om hur en sådan lärmiljö kan skapas eller utformas. LÄS MER
7. Universell utformning i yrkeshögskolan : Lärares upplevelser av tillgänglig undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Begreppet universell utformning finns etablerat i såväl nationella som internationella policydokument. Dock uppstår olika utmaningar när politiska intentioner på policynivå ska implementeras i det praktiska arbetet. Inom yrkeshögskolan ses principen om universell utformning som en utgångspunkt för tillgänglig undervisning. LÄS MER
8. Tillgängligt lärande genom Universell Design för Lärande : Universell utformning inom svensk utbildningssektor
Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the effects of Universal Design for Learning, UDL, has on accessibility in the Swedish school system. 12 semistructured interviews with teachers, special education teachers and school principals were conducted . LÄS MER
9. Tydliggörande pedagogik i grundskolan och gymnasiet ur specialpedagogers perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att ge ett kunskapsbidrag kring specialpedagogers erfarenheter av tydliggörande pedagogik i grundskola och gymnasium. Vi använde kvalitativ intervjumetod med tematisk analys som metodansats. LÄS MER
10. Tillgänglighet och otillgänglighet för studenter med funktionsnedsättningar i högre utbildning. : En studie gjord utifrån studenters upplevelser.
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Accessibility is mostly understood and defined by law and practice. The concept therefore needs to be problematized and deepened by those whom it actually concerns; students with disabilities. The aim of this study was to examine how students with disabilities are experiencing accessibility and inaccessibility in higher education in Sweden. LÄS MER