Sökning: "UNDERVISNING I ÅRSKURS 2 geometri"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden UNDERVISNING I ÅRSKURS 2 geometri.
1. Hur kan elevers kunskaper i geometri påverkas? : En Learning study- inspirerad studie om rektanglar, kvadrater och trianglar med elever i årskurs 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Den här studien syftade till att undersöka hur undervisning med respektive utan konkret material kan påverka vad elever i årskurs 2 kan lära sig om rektanglar, kvadrater och trianglar. För att besvara ovanstående syfte har Learning Study varit en inspirationskälla för genomförandet av den här studien. LÄS MER
2. Gymnasieelevers geometrikunskaper i kursen Matematik 2b-en kvalitativ innehållsanalys av elevers kompetenser och kunskapsnivåer
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Studien behandlar kompetenser och kunskapsnivåer hos gymnasieelever inom geometriavsnittet, matematikkurs 2b. Syftet är att undersöka i vilken utsträckning elever behärskar de matematiska kompetenserna och vilken kunskapsnivå inom avsnittet geometri elever uppnår på ett kunskapstest som konstruerats av uppgifter från nationella prov och elevernas läromedelsbok. LÄS MER
3. En learning study i geometriEn learning study i geometri : Hur elever i årskurs 2 kan lära sig förstå skillnaderna och likheterna mellan kvadrat, rektangel, romb och parallellogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att hitta de kritiska aspekterna för eleverna att lära sig särskilja fyrhörningarna, kvadrat, rektangel, romb och parallellogram. Vidare har vi undersökt hur undervisningen kan genomföras för att eleverna ska ha möjlighet att känna igen och korrekt namnge fyrhörningarna samt hur läraren kan ge eleverna möjlighet att erfara variation av vårt valda lärandeobjekt. LÄS MER
4. Utomhusmatematik. Vad, hur och varför?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : BakgrundMatematiken har en viktig roll i skolan, och undervisningen i ämnet skall bidra till att ge allaelever den allmänbildning som behövs för att klara sig i samhället. Forskning visar att bådeundervisning och hemförhållanden påverkar elevers attityder till metoden utomhusmatematik. LÄS MER