Sökning: "UPPSATS PLATS"
Visar resultat 1 - 5 av 1249 uppsatser innehållade orden UPPSATS PLATS.
1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER
2. Hederns plats i svenskämnet : En didaktisk litteraturanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorikSammanfattning : I uppsatsen undersöks den didaktiska potentialen i två verk som behandlar temat hedersrelateratvåld och förtryck. Det är en känslig samhällsfråga som kan leda till stigmatisering av folkgrupper eller personer med vissa religiösa trosuppfattningar. LÄS MER
3. Förfallna hus, låsta rum och bottenlösa lådor : En komparativ studie av platserna vi bebor i Andarnas hus och En herrgårdssägen
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : I denna uppsats studeras hus i förfall i En herrgårdssägen (1899) av Selma Lagerlöf och La casa de los espíritus (Andarnas hus) (1982) av Isabel Allende. La poétique de l’Espace (Rummets poetik) (1958) av Gaston Bachelard används för att undersöka vad det innebär för karaktärerna i dessa verk att bebo en plats i allmänhet, och ett hem i upplösning i synnerhet. LÄS MER
4. Flaggskeppsbyggnader som instrument i platsmarknadsföring : En fallstudie på Sara kulturhus i Skellefteå
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Flaggskeppsbyggnader är både en del av städers marknadsstrategier och en plats där stadens varumärke manifesteras i de praktiker byggnaden bjuder in till. Denna uppsats undersöker hur flaggskeppsbyggnader används som ett instrument i platsmarknadsföring genom en fallstudie på Sara kulturhus i Skellefteå. LÄS MER
5. Den magra vänskapen mellan kvinnor : En studie av vänskapsmotivet i tre romanceböcker
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : I denna uppsats undersöks vänskapsmotivet i romancegenren, med fokus på kvinnliga vänskaper. Romanerna Beach Read (2019), People We Meet On Vacation (2020) och Book Lovers (2021) av Emily Henry står som representanter för genren. Syftet är att studera hur kvinnlig vänskap porträtteras och huruvida den får ta plats jämte romansen. LÄS MER