Sökning: "USA politisk kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden USA politisk kommunikation.

  1. 1. Cold War in Swedish textbooks : A discourse analytical study on the description of the Soviet Union and the United States during the Cold war

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Arvid Lindgren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter andra världskrigets slut stod de allierande länderna USA och Sovjetunionen som segrare. Alliansen visade sig dock vara kortvarig, och stormakternas ideologiska olikheter kom att bli centrum för den globala diskussionen i de nästkommande årtiondena. LÄS MER

  2. 2. Donald Trumps definition av COVID-19 via Twitter : En studie som undersöker hur Donald Trump definierar en pandemi på Twitter.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Sophie Bergstedt; Cajsalisa Bäcklin Neijnes; [2021]
    Nyckelord :Donald Trump; Political Communication; Twitter; Framing Theory; Quantitative Content Analysis; Donald Trump; Politisk kommunikation; Twitter; Framing Theory; Kvantitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine Donald Trump's political communication regarding COVID-19 on Twitter during the time period 01-01-2020 to 30-09-2020. This study is motivated by the importance of analyzing Trump's power of definition regarding the situation surrounding the national crisis caused by COVID-19. LÄS MER

  3. 3. ”Jag är stolt över att vara Sveriges statsminister […]” : En retorisk analys av Stefan Löfvens argument i talen till nationen under coronapandemin 2020

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Eli Södrin; [2021]
    Nyckelord :Kriskommunikation; retorik; påverkansmedel; politisk kommunikation;

    Sammanfattning : Sverige befinner sig i en pandemi i vilken Sveriges statsminister Stefan Löfven hållit tal till nationen vid två tillfällen under 2020: den 22 mars och den 22 november, vilka är det material som analyseras i studien utifrån en retorisk analysmetod. Talen är en del av den kriskommunikation vilken Sveriges regering nyttjar för att påverka mottagarna men också informera om pandemiläget i Sverige. LÄS MER

  4. 4. Knack knack. Vem där? Populism! - visuell analys på valfilmer från Sverigedemokraterna och Vänsterparitet inför valet 2018

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Olof Af Geijerstam; Annika Rudolph Lundh; [2019]
    Nyckelord :Political communication; semiotic; rhetoric; branding; election movie; Sverigedemokraterna; Vänsterparitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Political parties use different strategies to get the voters to vote for them. The technological development has meant that the use of election movies no longer is something only used in The United States but also something used in Sweden. LÄS MER

  5. 5. The movement continues : En kvalitativ textanalys av Donald Trump ur ett propagandaperspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lina Segerström; [2018]
    Nyckelord :Donald Trump; propaganda; twitter; kommunikation; Institute for Propaganda Analysis;

    Sammanfattning : Den 20 januari 2017 tillträdde Donald Trump som USA:s 45e president. Redan under valkampanjen, som Trump gick in i som en politisk outsider, såg vi en ny kommunikationsstil träda i kraft som enligt Enli (2017) bättre kan beskrivas som amatörism. LÄS MER