Sökning: "UX"

Visar resultat 11 - 15 av 671 uppsatser innehållade ordet UX.

  1. 11. Tillgänglighet för alla : En undersökning av påverkan på tillgänglighet och användbarhet utifrån lagkrav och principer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Saga Elfstadius; [2023]
    Nyckelord :Interaktionsdesign; tillgänglighet; användbarhet; user experience UX ; kvalitativ forskning;

    Sammanfattning : Syftet med utförd studie var att undersöka hur tillgängligheten samt användbarheten av en webbsida påverkas utifrån lagkraven som existerar för den offentliga sektorn samt de designprinciper som är presenterade av Schlatter och Levinson (2013). Webbsidan som valdes till studien var Hagfors kommuns webbsida. LÄS MER

  2. 12. Worldbuilding in roleplaying games : How do secondary narratives make user experiences more immersive?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Dimitra Papacosta; [2023]
    Nyckelord :UX; User Experience; Immersion; Ludology; Narratology; Roleplaying games; RPG; Side quests;

    Sammanfattning : Digitala rollspel har idag allt större och mer inlevelserika spelvärldar, vilket bidrar till hög inlevelse hos användarna. Följaktligen ser genren såväl stora framgångar inom spelindustrin som ett större forskningsintresse inom akademin. LÄS MER

  3. 13. Dark patterns förekomst inom flygbranschen : En studie om dark patterns påverkan på användarupplevelsen inom bokningsprocesser av flygbiljetter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Albin Pålsson; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Persuasive design; UX design; Ryanair; Ticket; Interaktionsdesign; Användarupplevelse; Flygbranschen;

    Sammanfattning : The Occurrence of Dark Patterns in the Airline Industry is a thesis in Information Design with a focus on Interaction Design. The purpose of this thesis is to investigate how dark patterns in airline ticket bookings affect the user experience of inexperienced users. LÄS MER

  4. 14. I menscykelns spår : Form, funktion och representation i tre mensappar

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Astrid H Geijer; [2023]
    Nyckelord :Cycle tracking; Femtech; Menstrual symbolism; Menstruation; Period tracking apps; UX design;

    Sammanfattning : This thesis brings period tracking apps into the discourse of menstruation. How we speak of and communicate around periods contribute into building the idea of the menstruation and, by extension, the female body and femaleness. LÄS MER

  5. 15. Assistive Technology for Users with ADHD

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Patryk Banach; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Interaction design; HCI; Design; UX; UI;

    Sammanfattning : This project explores how assistive technology can be useful for users with ADHD when it comes to their usage of smartphones. The design explores the importance of role and interaction aesthetic in regards to designing assistive technology. LÄS MER