Sökning: "Ulla Kraft"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Ulla Kraft.

  1. 1. Prestigehöjande lågprestigeord: en studie om svordomar och slang

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Allmän språkvetenskap

    Författare :Pontus Svensson; [2018]
    Nyckelord :Sociolingvistik; Ungdomsspråk; Slang; Svordomar; Sociolekt; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Ungdomsspråk har studerats sedan senare 1900-tal. Ulla-Britt Kotsinas (1984) och Lars Gunnar Andersson (1985) finns bland de forskare som beskriver vilka funktioner som ungdomsspråket har bland ungdomar, bland annat skriver de om hur slang och svordomar kan användas som grupptillhörigehetsmarkörer. LÄS MER

  2. 2. Hemmets lugna vrå? : Barn som far illa och anmälningsplikt i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linda Ohlsson; Ulla-Karin Tioukalias; [2017]
    Nyckelord :Fysisk- och psykisk misshandel; försummelse; omsorgssvikt; anknytningsteori; anmälningsplikt; barn som far illa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med denna studie önskar vi få en inblick i hur pedagoger i ett så tidigt stadie som möjligt kan upptäcka barn som blir utsatta för fysisk- eller psykisk misshandel eller försummelse. Forskning har visat att barnmisshandel och försummelse är ett stort folkhälsoproblem i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Elevers erfarenheter av stöd under grundskolans senare år : En tillbakablick på stöd i läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Ulla Johansson; [2015]
    Nyckelord :phenomenology; lifeworld; students´experiences; remedial instruction; reading and writing difficulties; dyslexia; compulsory school year 7-9; fenomenologi; livsvärld; elevers erfarenheter; stödinsatser; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; grundskolan årskurs 7-9;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to describe some students' own experiences and involvement of remedial instruction during year seven to nine in compulsory school in Sweden. My hope is that the study may contribute in possible ways of supporting students in reading and writing difficulties. The study is qualitative with a life-world approach. LÄS MER