Sökning: "Ulrika Hall"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Ulrika Hall.

  1. 1. "Näpp, jag brukar göra så här" : Barns subjektskapande påverkas av vad som sägs och görs samt av rådande normer i påklädnadssituationen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Christoffersson; Therése Hansson Hansson; [2022]
    Nyckelord :Children; preschool; preschool teacher; control; positioning; clothing; subject creation; hall; everyday routine; Barn; förskola; förskollärare; makt; positionering; påklädnad; relationer; subjektskapande; tambur; vardaglig rutin;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om att studera positioneringar mellan barn och vuxna och mellan barn-barn som utspelas i förskolans tambur vid påklädning och hur detta påverkar barns subjektskapande. Studien fokuserar även på vilket sätt atmosfären och de rådande normerna i tamburen påverkar barns subjektskapande. LÄS MER

  2. 2. Ulrika Eleonora var Wilhelm Edstedt - en gudfruktig man och syndig kvinna : En diskursanalys av rättegången 1729 mot Ulrika Eleonora Stålhammars förklädning till man

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudier

    Författare :Neva Ekströmer; [2021]
    Nyckelord :Sweden; 18th century; gender; cross-dressing; trial; Ulrika Eleonora Stålhammar;

    Sammanfattning : The essay Ulrika Eleonora was Wilhelm Edstedt - a godly man and sinful woman: A discourse analysis of the trial in 1729 against Ulrika Eleonora Stålhammar's disguise as a man, aims with the case of Ulrika Eleonora Stålhammar to shed light on the legal treatment of women in early modern times, and what notions of femininity and masculinity existed about women who wore men's clothes. This was done with Ulrika Eleonora's trial record from 1729 as source material. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan : lärande med, om, i och genom musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ulrika Hall; Petra Holmgren; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att musik i förskolan till stor del används som medel för lärande i andra ämnen, musiken som ämne i sig hamnar lite i skymundan. Många förskollärare känner att de inte har tillräcklig kompetens eller känner sig tillräckligt säkra på ämnet för att kunna bedriva musikundervisning. LÄS MER

  4. 4. A Teacher’s Guide to Culture : - Exploring Teacher’s Guides

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Anneli Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Teacher’s Guide; English; Culture; Representation; Fundamental Values;

    Sammanfattning : This paper is the result of a critical review of two Teacher’s Guides aimed at English 5 (the first year) in Swedish upper secondary schools. The aim was to investigate, with a pragmatic approach, how cultural representations are epitomised in the guidance materials: Progress Gold and Professional as well as how those representations correlate to the fundamental values of the curriculum for the upper secondary school. LÄS MER

  5. 5. Bland stövlar och vilddjur - en studie av vad som sker i förskolans hall vid på- och avklädningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helene Iverheim; Ulrika Johansson; [2014]
    Nyckelord :Förskolan; Gränser; Hallen; Institution; Styrningstekniker;

    Sammanfattning : Vårt intresse för hallen väcktes under våra praktiktillfällen. Vi har under dessa upplevt att det finns olika gränser i hallen, vissa mer synliga än andra. Hallen har dessutom karaktär av både inne och ute samt är ett gränsland mellan hemmet och förskolan. LÄS MER