Sökning: "Ulrika Karlsson"
Visar resultat 6 - 10 av 57 uppsatser innehållade orden Ulrika Karlsson.
6. Att utveckla kommunikationsfärdigheter hos individer med funktionsnedsättning : En systematisk litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Kommunikation är en förutsättning för kunskapsutveckling och delaktighet i samhället. Elever med funktionsnedsättning har ofta svårigheter att kommunicera. LÄS MER
7. Lärares arbete med att främja lärande i matematik hos elever med koncentrationssvårigheter och/eller diagnosen ADHD
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studie hade en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Vi intervjuade 16 lärare som undervisar i matematik på låg- och mellanstadiet. Syftet var att öka kunskapen om hur lärare i grundskolans tidigare år arbetar med ämnet matematik för att främja lärande hos elever med koncentrationssvårigheter/diagnos ADHD. LÄS MER
8. Interdisciplinary Knowledge of The Climate Crisis among University Teachers in Sweden
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Vår planet håller på att förändra klimat, vilket leder till en kris för mänskligheten. Klimatkrisen betraktas som ett socialt dilemma i denna uppsats, men det är en kris som måste lösas tvärvetenskapligt genom både naturvetenskaplig och samhällsvetenskaplig kunskap. LÄS MER
9. Ventilationssystemets påverkan på operationspersonalens arbetssätt i förhållande till infektionsprevention
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Vårdskador är ett stort problem inom vården där postoperativa infektioner står för 34 procent av alla vårdrelaterade infektionen inom den kirurgiska vården. Dessa skador för automatiskt med sig förlängda vårdtider, höga kostnader och ett stort lidande för patienten. LÄS MER
10. Pedagogers bemötande av elever med ADHD på en årskurs 7-9 skola.
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : ADHD är en vanlig diagnos bland elever i dagens skola. Bemötandet av dessa elever är inte bara viktigt för eleven med ADHD utan det berör också de andra klasskamraterna och pedagogen själv som undervisar. LÄS MER