Sökning: "Umeå universitet slöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 61 uppsatser innehållade orden Umeå universitet slöjd.

  1. 1. SPRÅKA PÅ SLÖJDISKA : Kvalitativ studie om multimodal språkutveckling inom slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :de Jesus Wang Soondely; Sanna Haverinen; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; slöjddidaktik; språkinriktad undervisning; multimodal kommunikation; slöjdiska;

    Sammanfattning : Examensarbetet Språka på slöjdiska adresserar bristen på forskning inom slöjdlärares språkutvecklande arbete och strävar efter att belysa kopplingen mellan språk och slöjdpraktik för att stötta elevers språkutveckling och lärande. Syftet med studien är att öka kunskap om hur man kan arbeta språkutvecklande inom slöjdämnet. LÄS MER

  2. 2. SLÖJDMATERIALET SOM LÄROMEDEL : En kvantitativ och kvalitativ studie om materialkunskap och undervisning i slöjden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Viktoria Nässlin; [2023]
    Nyckelord :slöjd; materialkännedom; träslag; undervisningsinnehåll; lärande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om materialkunskap och undervisning. Studiens syfte var att få en djupare förståelse hur slöjdlärarna undervisar om trämaterial i slöjdundervisningen samt synliggöra hur eleverna representerar kunskapsområden som materialets ursprung, egenskaper, kvalité och miljöpåverkan. LÄS MER

  3. 3. LIVSLÅNGT LÄRANDE I SLÖJD : EU:s åtta nyckelkompetenser i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna Häggblom; [2023]
    Nyckelord :key competences; lifelong learning; utbildningspolitik; kursplan; läroplan; nordisk jämförelse;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie var att EU:s rekommendation om åtta nyckelkompetenser för livslångtlärande är något som medlems länderna förhåller sig till vid utformning av utbildning. Syftet med undersökningen var att belysa hur nyckelkompetenserna kommer till uttryck i svensk, finländsk och åländsk slöjdundervisning. LÄS MER

  4. 4. SLÖJDÄMNET OCH DEN KULTURELLA BAKGRUNDENS BETYDELSE : EN KOMPARATIV STUDIE AV HUR ELEVER FRÅN SVERIGE OCH ERITREA BESKRIVER SLÖJDÄMNET PÅ HÖGSTADIET

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jonathan Rosberg; [2023]
    Nyckelord :Nyanländ elev; upplevelse; Eritrea; kommunikation; slöjdprocessen; högstadieelever; slöjdämnet;

    Sammanfattning : Studien söker kunskap om hur svenska elever, som haft slöjd från årskurs 3 i grundskolan, med elever som är nyanlända från Eritrea, upplever ämnet slöjd. Som nyanländ elev får man tidigt delta i de praktiskt-estetiska ämnena såsom slöjd. LÄS MER

  5. 5. KVINNLIGA SLÖJDLÄRARE : En studie om hur kvinnliga slöjdlärares ämneskompetenser värderas av elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jennifer Borén; [2023]
    Nyckelord :Slöjd; ämneskompetens; kön.;

    Sammanfattning : Slöjd är ett ämne som har gått från att vara uppdelat efter kön, till att vi idag hittar många integrerade slöjdsalar där materialen kombineras med varandra på olika sätt och en läroplan som säger att “Skolan har också ett ansvar för att synliggöra och motverka könsmönster som begränsar elevernas lärande, val och utveckling” (skolverket, 2022, s. 6) Under de år som jag varit verksam inom skolan så har jag som blivande kvinnlig textilslöjdslärare nästan alltid mötts av en manlig trä- och metallslöjdslärare. LÄS MER