Sökning: "Uncanny valley"

Visar resultat 11 - 15 av 33 uppsatser innehållade orden Uncanny valley.

  1. 11. Hur upplevs en humanoid som servicepersonal i en bilhall? : En studie som undersöker hur kunder i en bilhall upplever en humanoid som anställd med hänsyn till antropomorfism och uncanny valley

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Eric Remnebäck; Nils Blomgren; [2022]
    Nyckelord :Anthropomorphism; car dealership; human characteristics; humanoid; service staff and uncanny valley.; Antropomorfism; bilhall; humanoid; mänskliga egenskaper; servicepersonal och uncanny valley.;

    Sammanfattning : Robots are constantly evolving, from Da Vinci's first robot to humanoids that exist today and are used in various industries. This study examines how a humanoid is perceived as service staff in a car dealership and this was done through a qualitative case study where semi-structured interviews and on-site observations were combined. LÄS MER

  2. 12. IN THE PRESENCE OF HUMAN-LIKENESS An Exploratory Study on How Humans Experience Artificial Agents

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Anna Johansson; Elin Örnberg; [2021-09-21]
    Nyckelord :Human-likeness; Human-robot-interaction; Uncanny valley; Physical presence; Expectations; Emotional reactions; Furhat;

    Sammanfattning : Interactions with artificial agents are increasing in everyday situations, and social agents might become the next generally adopted interface. However, whether these agents should appear human-like or not is debated as it is still uncertain what effects human-like agents have on humans in an interactive setting. LÄS MER

  3. 13. Kusliga odjur eller inbjudande varelser? : En undersökning kring manifestationen av kusliga dalen hos antropomorfiska karaktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Karlsson; Sigurd Nordberg; [2021]
    Nyckelord :Kusliga dalen; antropomorfism; karaktärsdesign; TV-spel;

    Sammanfattning : Denna studie har utgått från tidigare forskning kring antropomorfism och kusliga dalen-fenomenet. Undersökningens syfte har varit att utröna om fenomenet hos antropomorfiska enheter sker genom kategoriseringssvårighet eller genom realisminkonsekvens. Den har även undersökt vilka fysiska drag och vilka djurarter som orsakar effekten mest. LÄS MER

  4. 14. "Tänk om det vore lätt att äta rätt" : nudging med etologiska robotar i en spekulativ framtid

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Isabelle Eerola; Therese Banström; [2021]
    Nyckelord :nudging; ethorobotics; meat consumption; speculative design; nudging; etologiska robotar; köttkonsumtion; spekulativ design;

    Sammanfattning : Det mest miljöskadliga livsmedlet är kött, trots kunskapen motiveras inte människor till att minska sin köttkonsumtion. Konsumtion handlar också omkänslor och sociala normer. Människor saknar kunskap för att lyckas implementera förändringar i deras beteende. LÄS MER

  5. 15. Gamers and non-gamers preferences ofcrossmodal AI assistants : A remote explorative study on the uncanny

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Rabii Allawerdi; [2021]
    Nyckelord :Uncanny Valley; Uncanny Wall; Voice Assistants; AI Assistants; Future Technology;

    Sammanfattning : Technological advancements have allowed the design of more realistic virtual characters, for example, in-game development; meanwhile, researchers argue that more realism is not always suitable. As an explorative pilot study, this thesis investigates the uncanny among human-like agents and intelligent systems with human-like attributes. LÄS MER