Sökning: "Uncanny valley"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade orden Uncanny valley.

  1. 21. Anthropomorphic design and anticipated user experience : A two-step provocational design study of the user experience of smart anthropomorphic products

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Robin Bahlenberg; Xing Yan; [2019]
    Nyckelord :Anthropomorphic design; User Experience; Intelligent Products; Product Design; Information Communication; Uncanny Valley; Emotional Design;

    Sammanfattning : We often see anthropomorphic designs in movies as highly intelligent robots, created to make our lives easier, but anthropomorphic is far more common than that. From cameras that look like eyes to face and voice recognition technology and avatars used by companies to support their brands. LÄS MER

  2. 22. Realistiskt eller överdrivet? : En studie om uncanny valley i animerad film

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :My Helmisaari; Tintin Torin; [2019]
    Nyckelord :Animation; Uncanny Valley; Empati; Film.;

    Sammanfattning : Till följd av snabba framsteg inom animeringsteknik har möjligheten att skapa realistiska datorgenererade karaktärer resulterat i att fenomenet uncanny valley eller på svenska kusliga dalen, som tidigare endast nämnts i samband med robotik, också visat sig existera i animerad film. Uncanny valley beskriver den subjektiva punkten när en virtuell karaktär uppfattas för realistisk eller människolik vilket leder till att den emotionella responsen hos betraktaren blir negativ istället för empatisk och engagerande. LÄS MER

  3. 23. The Uncanny Valley, musik och uppfattningen av virtuella karaktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Pavlo Theodoridis; Kalle Elofsson; [2019]
    Nyckelord :Virtuella karaktärer; konsonanta dissonantaintervall;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi undersökt hur musik kan påverka människors perception av virtuella karaktärer. Det har gjorts i relation till något som kallas för The Uncanny Valley, en term som myntades av robotforskaren Dr Masahiro Mori (1970). LÄS MER

  4. 24. Vilka kriterier är viktiga för användarupplevelsen vid interaktion med en språkcafé-robot?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Michael Mekonnen; Gara Tahir; [2019]
    Nyckelord :Design Thinking; HRI; HRI-design; Diffusion Of Technology; RALL; Social Robots; Technology Acceptance TAM ; Uncanny Valley.;

    Sammanfattning : As the number of immigrants in Sweden rises, the demand for alternative methods for language learning increases simultaneously. The use of social robots for teaching a second language is a promising field. The following research question has been designed to identify how social robots can be improved to better suit second language learners. LÄS MER

  5. 25. What’s up AI?! : En undersökning kring människoliknande beteende hos chatbotar och dess påverkan på användarupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Nina Svenningsson; [2019]
    Nyckelord :Chatbot; AI; User experience; Uncanny valley; Humanness; UX-design; Conversation design; Chatbot; AI; Användarupplevelse; Uncanny valley; Kusliga dalen; Människolikhet; UX-design; Konversationsdesign;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) sprider sig genom samhället och används mer och mer inom flera olika områden. Chatbotar är en populär form av social AI som använder sig av naturligt språk för att kommunicera med användare. Det finns olika åsikter kring huruvida en chatbot ska prata och bete sig människolikt eller inte. LÄS MER