Sökning: "Uncanny"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade ordet Uncanny.

  1. 1. Spelkaraktärers utveckling, i förhållande till Uncanny Valley : En jämförande studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Timothy Westmoreland; Kitti Khunkaew; [2024]
    Nyckelord :Uncanny Valley; datorspel; spelkaraktärer;

    Sammanfattning : Denna studie har ämnat att undersöka hur Uncanny Valley-fenomenet påverkat digitala karaktärer ur ett nutida perspektiv och hur resultatet kopplas till utvecklingen av ny teknologi. Detta har utförts genom att se över vilka skillnader som observerats idag jämfört med en studie utförd 2009 av Tinwell (2009). LÄS MER

  2. 2. ANIMALS IN ANIMATION: DEEPENED ANALYSIS ON ANTHROPOMORPHIZATION AND THE UNCANNY VALLEY : A continuation and improvement upon previous study of realistic 3D animal anthropomorphization triggering the uncanny valley effect

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Gustav Frick; [2023]
    Nyckelord :Uncanny Valley; Animation; Anthropomorphisation; Virtual Animals; Facial Expressions; Animal Facial Expressions.;

    Sammanfattning : This study investigates the relationship between the uncanny valley effect and perceived facial expressions in anthropomorphized virtual animals. This thesis builds upon previous research by the author in the hopes of addressing previously identified limitations and reinforcing the data of the earlier study. LÄS MER

  3. 3. Uncanny details : Exploration how the uncanny valley appears within the movements of virtual characters

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mikael Ytterstedt; [2023]
    Nyckelord :Virtual body language; Uncanny Valley; game user experience; animation; game development; motion capture; immersion;

    Sammanfattning : This study has examined what in virtual characters movement invokes negative sensations associated with the Uncanny Valley. This was done through a study involving semi-structured interviews, open-ended surveys and eye tracking during which the 10 participants observed gameplay and dialogue clips from three different games. LÄS MER

  4. 4. Skräckkaraktärers attribut : Jämförelser av obehagliga karaktärers utseende och rörelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ellen Jacobson; Alexander Svensson; [2023]
    Nyckelord :Kuslighet; Skräck; Psykologisk Skräck; Rörelser; Karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur koppling mellan rörelse och design samgår för att skapa karaktärer inom psykologisk skräck. Studien byggde på att analysera skillnaderna mellan fyra olika karaktärer inom rörelsemönster samt deras designval till karaktärernas utseende och vad som är roten till att de är obehagliga. LÄS MER

  5. 5. Uncanny Sound Design : How can voices in horror media be designed to sound uncanny, and are these effects perceived as being associated with fear?

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Rasmus Wikström; [2023]
    Nyckelord :Uncanny Valley; Sound Design; Sound Engineering; Fear; Scary Games;

    Sammanfattning : Emotions of fear have long been the driving factor towards the appeal of the horror genre. Since beingpopularised in mothern years due to the ever growing development of technology, the Uncanny Valley hasfound its way into the horror genre. LÄS MER