Sökning: "Undantagsbestämmelsen"

Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade ordet Undantagsbestämmelsen.

  1. 21. "Man kan ju inte pysa allt". Fem svensklärares erfarenheter av bedömning och betygssättning av gymnasieelever med hörselnedsättningar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Ehrnberg; [2014-03-31]
    Nyckelord :betygssättning; bedömning; pysparagrafen; hörselnedsättning; inkludering; hörsel- specialklass; formativ summativ bedömning; Sv1 A;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i Svenska 1 arbetar med betygssättning och bedömning av elever med hörselnedsättningar, både i vanliga skolor såväl som i hörsel-/specialklasser. Undersökningen tar även upp undantagsbestämmelsen, den så kallade pysparagrafen, samt belyser hur denna tillämpas och/eller om lärare istället anpassar undervisningen under kursens gång. LÄS MER

  2. 22. "Verkligt och särskilt värde". En analys av begreppet i 40 kap. 16a § IL

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Terese Tapper; [2013-02-12]
    Nyckelord :Skatterätt;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar underskottsavdragsreglerna i 40 kap. IL, med fokus främst på begreppet verkligt och särskilt värde som förekommer i undantagsbestämmelsen 40 kap. 16 a § IL. Syftet med uppsatsen är att analysera vad som är en tillgång av verkligt och särskilt värde. LÄS MER

  3. 23. Undantagsbestämmelsen - Kunskaper, attityder och tillämpning i grundskolans högstadium

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jeanette Lindell; Katarina Svanberg; [2013]
    Nyckelord :bedömning; bedömningskompetens; bedömningsgrunder; en skola för alla; funktionsnedsättning; kunskapskrav; likvärdighet; Skollagen; Undantagsbestämmelsen.;

    Sammanfattning : AbstractJeanette Lindell & Katarina Svanberg (2013). Undantagsbestämmelsen - kunskaper, attityder och tillämpning i grundskolans högstadium. (The derogation clause - knowledge, attitudes and application of secondary school). Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 24. Det osynliga dilemmet - Att se det som inte alltid syns. Elever med funktionsnedsättning och undantagsbestämmelsen. En kvalitativ undersökning med lärare för elever i år 8-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Patrik Lövdinger; [2012-11-06]
    Nyckelord :undantagsbestämmelsen; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare använder undantagsbestämmelsen när de ska bedöma elever med funktionsnedsättning. I undantagsbestämmelsen står det att om det finns särskilda skäl (funktionsnedsättningar) får läraren vid betygssättningen bortse från enstaka mål i kursplanen som eleven annars skulle ha uppnått i slutet av skolår 9. LÄS MER

  5. 25. Inkludering eller exkludering? En komparativ studie av kursplanerna i svenska enligt Lpo 94 och Lgr 11 med fokus på barn med autism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisabeth Damerau; [2011]
    Nyckelord :Lgr 11; Lpo 94; kursplan i svenska; autism; lärandemål; kunskapskrav; socialkonstruktivistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna uppsats baseras på en komparativ textanalys av de båda kursplanerna i svenska i Lpo 94 och Lgr 11 med fokus på barn med autism, för att se vilka eventuella förändringar kursplansrevideringen har inneburit för dessa elever. Bland annat jämförs de mål som eleven ska ha uppnått i slutet av det femte skolåret i Lpo 94 med kunskapskraven för betyget E i slutet av årskurs 6 i Lgr 11. LÄS MER