Sökning: "Undantagsbestämmelsen"
Visar resultat 21 - 25 av 33 uppsatser innehållade ordet Undantagsbestämmelsen.
21. "Man kan ju inte pysa allt". Fem svensklärares erfarenheter av bedömning och betygssättning av gymnasieelever med hörselnedsättningar
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare i Svenska 1 arbetar med betygssättning och bedömning av elever med hörselnedsättningar, både i vanliga skolor såväl som i hörsel-/specialklasser. Undersökningen tar även upp undantagsbestämmelsen, den så kallade pysparagrafen, samt belyser hur denna tillämpas och/eller om lärare istället anpassar undervisningen under kursens gång. LÄS MER
22. "Verkligt och särskilt värde". En analys av begreppet i 40 kap. 16a § IL
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen behandlar underskottsavdragsreglerna i 40 kap. IL, med fokus främst på begreppet verkligt och särskilt värde som förekommer i undantagsbestämmelsen 40 kap. 16 a § IL. Syftet med uppsatsen är att analysera vad som är en tillgång av verkligt och särskilt värde. LÄS MER
23. Undantagsbestämmelsen - Kunskaper, attityder och tillämpning i grundskolans högstadium
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : AbstractJeanette Lindell & Katarina Svanberg (2013). Undantagsbestämmelsen - kunskaper, attityder och tillämpning i grundskolans högstadium. (The derogation clause - knowledge, attitudes and application of secondary school). Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER
24. Det osynliga dilemmet - Att se det som inte alltid syns. Elever med funktionsnedsättning och undantagsbestämmelsen. En kvalitativ undersökning med lärare för elever i år 8-9
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare använder undantagsbestämmelsen när de ska bedöma elever med funktionsnedsättning. I undantagsbestämmelsen står det att om det finns särskilda skäl (funktionsnedsättningar) får läraren vid betygssättningen bortse från enstaka mål i kursplanen som eleven annars skulle ha uppnått i slutet av skolår 9. LÄS MER
25. Inkludering eller exkludering? En komparativ studie av kursplanerna i svenska enligt Lpo 94 och Lgr 11 med fokus på barn med autism
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna uppsats baseras på en komparativ textanalys av de båda kursplanerna i svenska i Lpo 94 och Lgr 11 med fokus på barn med autism, för att se vilka eventuella förändringar kursplansrevideringen har inneburit för dessa elever. Bland annat jämförs de mål som eleven ska ha uppnått i slutet av det femte skolåret i Lpo 94 med kunskapskraven för betyget E i slutet av årskurs 6 i Lgr 11. LÄS MER