Sökning: "Underkläder"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet Underkläder.

  1. 1. Fertile Wear : Underwear in relation to manufacturing toxicity, the ecosphere and our reproductive zones

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för design (DE)

    Författare :Linnéa Nivrén; [2021]
    Nyckelord :Global manufacturing; Polyester; Cotton; Toxicity; Infertility; Reproductive health; Fertility; Local making; Craft; Collaboration; Sweden; Småland; Textiles; Revive; Flax; Alpaca fleece; Underwear; Decompose; Ecosphere; Sustainability; Change; Metadesign; Global tillverkning; Polyester; Bomull; Toxicitet; Infertilitet; Reproduktiv hälsa; Fertilitet; Lokal tillverkning; Hantverk; Samarbete; Sverige; Småland; Textilier; Återuppliva; Lin; Alpacka fleece; Underkläder; Nedbrytbar; Ekosfär; Hållbarhet; Förändring; Metadesign;

    Sammanfattning : Every artifact in this consumerism world is connected to Earth’s four ecological layers. Everything around us, air, organism, water, and soil/rock also known by the names; atmosphere, biosphere, hydrosphere, and lithosphere. LÄS MER

  2. 2. Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande..? En studie om hur porträtteringen av kvinnor i underkläder kommuniceras på Instagram

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Julia Kaukinen; Lina Ward; [2021]
    Nyckelord :sexualization; branding; femvertising; radical feminism; postfeminism; semiotic analysis; Instagram market communication; Social Sciences;

    Sammanfattning : Kvinnan är sexig, objektifierad och självförverkligande…? Studien undersöker företag som verkar inom underklädesbranschen för kvinnor och deras marknadskommunikation på Instagram. Ämnet är valt på grund av komplexiteten kring kvinnlig porträttering i reklam och på Instagram i relation till sexualisering. LÄS MER

  3. 3. Venusa : Design av bekväma, estetiska och hållbara trosor.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industridesign

    Författare :Amanda Andersson; Evelina Turesson; [2021]
    Nyckelord :Underwear; Fit; Material; Panties; Fabric; Comfort; Sustainable; Underkläder; Passform; Material; Trosor; Textil; Bekvämlighet; Hållbarhet;

    Sammanfattning : This degree project is about designing sustainable, comfortable and aesthetically pleasingunderwear. The market does not currently offer many options for those who want to feelattractive and comfortable at the same time. Users have a hard time finding the perfect fit,since sizing systems are problematic. LÄS MER

  4. 4. Representation av kvinnor i reklam : En Semiotisk bildanalys av två Lindexkampanjer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Sandra Hellström; [2021]
    Nyckelord :Visuell kommunikation; Representation; Semiotik; Stereotyper; Femvertising The Male Gaze; Den manliga blicken; Underkläder; Reklam;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur kvinnor representeras i reklam. Syftet med denna studie är att ta reda på hur Lindex i två olika kampanjer representerar kvinnor i sin reklam för underkläder för kvinnor. Undersökningen fokuserar på om representationen i kampanjerna förhåller sig till stereotyper eller femvertising. LÄS MER

  5. 5. "De tittar på min kropp" – En kvalitativ studie om bemötande av kvinnliga respektive manliga kunder i underklädesbutiker

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Sofia Kvarnbo; [2019]
    Nyckelord :emotionellt arbete; face-work; objektifiering; sexualisering; underkläder; sexuella trakasserier; arbetsmiljö; Social Sciences;

    Sammanfattning : Om kvinnor i åldern 16 – 29 utgör en grupp som i stor utsträckning har arbeten som inbegriper kundkontakt samt löper större risk att utsättas för sexuella trakasserier på arbetet; vad händer då när denna kundkontakt sker i butiker där såväl miljö som produkter anspelar på sexuell attraktivitet? För att undersöka detta har fyra djupintervjuer genomfört med personer som arbetar i olika underklädesbutiker i Sverige. Den metodologiska utgångspunkten har varit influerad av grundad teori samt fenomenologi och fokus har därmed legat på de intervjuades egna upplevelser av interaktionen med kunder. LÄS MER