Sökning: "Undersökningsform"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Undersökningsform.

  1. 1. Attityder kring digitala verktyg i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Esther Friedländer; Anna Saemi Zirdehi; [2020]
    Nyckelord :digital teknik; ikt; attityder; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Den digitala utvecklingen i det svenska samhället har hastigt gått framåt. Det har medfört att digital kunskap hos individen har blivit allt viktigare. Förskollärares attityder gentemot arbetet med digitala verktyg i förskolans verksamhet varierar vilket kan få betydelse för barns lärande. LÄS MER

  2. 2. Jag tror inte att det finns rätt och fel egentligen : En intervjustudie om att arbeta med bild i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Carolina Junhager; Anette Frändfors; [2020]
    Nyckelord :bild; bildskapandets hinder; kommunikation; material; miljö; möjligheter; samspel; skapande; språk;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna undersöknings avsikt var att undersöka hur ämnet bild kan användas inom förskolan genom att ta del av hur sju yrkesverksamma pedagoger reflekterar kring barns handlingar och aktiviteter inom ämnet bild. Genom en kvalitativ undersökningsform där insamling av data skett genom semistrukturerade intervjuer presenteras ett resultat som har tolkats med stöd i ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Hur undervisar man i moderna språk elever som har diagnostiserade Neuropsykiatriska Funktionsnedsättningar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Joons; [2019]
    Nyckelord :Inlärningssvårigheter; undervisning; moderna språk; didaktiska hjälp; neurovetenskap; svenska skolsystemet;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att presentera de olika utmaningar som elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ställer på Sveriges utbildningsystem och i synnerhet när det handlar om att undervisa dem i moderna språk. Studiens frågeställning är hur lärarna i moderna språk undervisar elever med olika typer av inlärningssvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Hur ett globalt detaljhandelsföretag framställer sig som ett hållbart företag : Longitudinell diskursanalys av H&M:s hållbarhetsrapporter år 2002 och 2018

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Stina Eriksson; Olga Khroustova; [2019]
    Nyckelord :Discourse analysis; sustainability; CSR; sustainability reporting; retail company; legitimacy theory; stakeholder theory; Diskursanalys; hållbarhet; CSR; hållbarhetsrapportering; detaljhandelsföretag; legitimitetsteori; intressentteori;

    Sammanfattning : Diskurser kan ses som samhälleliga diskussioner där sociala fenomen definieras. I kontexten hållbarhetsrapportering innebär detta att diskurser formar bilden av hur sociala aktörer uppfattar vad som är ett hållbart företag. Därmed blir det betydelsefullt hur ett globalt företag konstruerar bilden av sig själv som ett hållbart företag. LÄS MER

  5. 5. ”Jag hämtar papper” : Några pedagogers agerande i mötet med barns spontana bildskapande i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maja Johansson; Senadina Grozdanic; [2016]
    Nyckelord :spontant bildskapande; pedagogers agerande; förskola; kvalitativ;

    Sammanfattning : InledningBildskapande är en vardaglig aktivitet som sker i den svenska förskolan. Den kan ske i aktiviteter som i förväg har planerats av pedagoger eller på barns initiativ under den fria leken. Barn kan uttrycka tankar och känslor genom sitt bildskapande (Karlsson Häikiö 2012, s. 104). LÄS MER