Sökning: "Undervisning inom särskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Undervisning inom särskolan.

  1. 1. Innebörden av heteronormen i undervisningen inom grundsärskolan : En kvalitativ studie om innebörden av heteronormen inom undervisningen på grundsärskolan mot läroplanen ämnen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anton Degerfeldt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate the meaning of heteronormativity within the elementary special school. With the hope to contribute to an increased understanding of teachers work against heteronormative within the primary special school. LÄS MER

  2. 2. Musik i grundsärskolan : en kvalitativ undersökning av lärares anpassningar i undervisningen 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Ida Sjögren; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; särskola; anpassningar; multimodalitet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur musiklärare beskriver att de arbetar för att anpassa musikundervisningen för grundsärskolans elever. Empirin har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra musiklärare inom grundsärskolan, och empirin analyserades med en tematisk analys. LÄS MER

  3. 3. Motiverande undervisning : En kvalitativ studie med speciallärare och specialpedagoger i anpassad skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Lackmar; Petra Olsson; [2023]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; meningsfullt lärande; motivation; relationskompetens och specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att få en fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några speciallärare och specialpedagoger i dagens särskola planerade och genomförde sin undervisning för att öka motivationen till elevernas lärande genom differentierad undervisning. Som teoretiska utgångspunkter har det sociokulturella perspektivet, relationskompetensen samt KASAM-begreppet använts. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar i särskolan : En intervjustudie med speciallärare kring deras upplevelse av samhällskunskapsämnet i särskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskning; Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Astrid Stedt; [2021]
    Nyckelord :intellectual disability; special school; special needs; social studies och citizenship education; särskola; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; kunskapsutveckling och kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Beteckningen särskola etablerades 1955 och har sedan 1985 varit inskriven i Skollagen. Särskoleverksamheten är en skolform vid sidan av den ordinarie skolverksamheten och är avsedd för elever med intellektuella funktionsnedsättningar som inte bedöms klara av att följa den ordinarie undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Undervisning i skymundan : En forskningsöversikt över samhällskunskapsundervisningen inom särskoleverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Astrid Stedt; [2021]
    Nyckelord :intellectual disability; special school; special needs; social studies and citizenship education; särskola; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik och kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : Särskolan skrevs in i skollagen 1985 och har sedan dess varit en skolform för elever med intellektuella funktionsnedsättningar som inte anses kunna följa den ordinarie undervisningen. Sedan särskolans införande har verksamheten utvecklats till att närma sig den ordinarie skolverksamheten. LÄS MER