Sökning: "Undervisning med bin"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Undervisning med bin.

  1. 1. Bin i undervisningen, varför då?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Dahlberg; Emma Månsson; [2020]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; Undervisning med bin; Bisamhälle; No-undervisning; Erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att undersöka hur undervisning om bin och biodling kan möjliggöra lärsituationer inom no-undervisningen med hållbarhetsfokus, genom att undersöka erfarenheter hos pedagoger kring arbetet med bin med fokus på relationer mellan lärare-elev-innehåll. Detta har vi besvarat med följande frågeställning: Vilka relationer utifrån den didaktiska triangeln framkommer då pedagoger resonerar kring undervisning med bin som utgångspunkt? För att kunna formulera vår undersökningsfråga har vi genomfört systematiska sökningar i olika databaser. LÄS MER

  2. 2. Matsvinn i hem och konsumentkunskap : Lärares erfarenheter av och syn på matsvinn i ämnet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Veronica Rehné; Karin Täppers; [2020]
    Nyckelord :Matsvinn: Hem- och konsumentvetenskap: Minska matsvinn: Undervisning: Lärare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sverige har anslutit sig till Agenda 2030, vars mål är minskat matsvinn. Regeringen har gett i uppdrag till Livsmedelsverket, Naturvårdsverket och Jordbruksverket att finna strategier hur invånare i Sverige kan minska matsvinnet. LÄS MER

  3. 3. Heteronormativa blommor och könsrollsbundna bin, är naturen verkligen så normativ? : en analys av hur läroböcker i biologi och naturkunskap rekonstruerar normer om kön och sexualitet vid beskriviningar av djurs beteende

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Johanna Andersson; [2020]
    Nyckelord :Biologididaktik; normkritisk undervisning; queerteori; evolutionsbiologi; beteendeekologi; heteronorm; diskurs;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur normer om kön och sexualitet (re)konstrueras i biologiundervisningen, och fokuserar på innehåll om hur djurs beteende beskrivs. Tidigare forskning pekar på att undervisningen och läroböcker inom biologi och naturkunskap är mycket heteronormativ och förklarar kvinnor och män i dikotomiska termer. LÄS MER

  4. 4. Blommor och bin i skolan - en studie om sex- och samlevnadsundervisningen i högstadiet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pia Gudmundsson; Caroline Ekberg; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteAtt undersöka i vilken utsträckning sex- och samlevnadsundervisningen på högstadiet och olika biologiböckerssex- och samlevnadsavsnitt följer kursplanens beskrivning i ämnet biologi, samt hur fördelningen av defysiologiska och psykologiska delarna i undervisningen ser ut.Metod och materialVi har med utgångspunkt i kursplanen använt oss av en enkätundersökning med lärare och elever samt en analysav olika biologiböcker. LÄS MER