Sökning: "Undervisning med bin"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden Undervisning med bin.
1. Bin i undervisningen, varför då?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten syftar till att undersöka hur undervisning om bin och biodling kan möjliggöra lärsituationer inom no-undervisningen med hållbarhetsfokus, genom att undersöka erfarenheter hos pedagoger kring arbetet med bin med fokus på relationer mellan lärare-elev-innehåll. Detta har vi besvarat med följande frågeställning: Vilka relationer utifrån den didaktiska triangeln framkommer då pedagoger resonerar kring undervisning med bin som utgångspunkt? För att kunna formulera vår undersökningsfråga har vi genomfört systematiska sökningar i olika databaser. LÄS MER
2. Matsvinn i hem och konsumentkunskap : Lärares erfarenheter av och syn på matsvinn i ämnet
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sverige har anslutit sig till Agenda 2030, vars mål är minskat matsvinn. Regeringen har gett i uppdrag till Livsmedelsverket, Naturvårdsverket och Jordbruksverket att finna strategier hur invånare i Sverige kan minska matsvinnet. LÄS MER
3. Heteronormativa blommor och könsrollsbundna bin, är naturen verkligen så normativ? : en analys av hur läroböcker i biologi och naturkunskap rekonstruerar normer om kön och sexualitet vid beskriviningar av djurs beteende
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskapSammanfattning : Detta arbete handlar om hur normer om kön och sexualitet (re)konstrueras i biologiundervisningen, och fokuserar på innehåll om hur djurs beteende beskrivs. Tidigare forskning pekar på att undervisningen och läroböcker inom biologi och naturkunskap är mycket heteronormativ och förklarar kvinnor och män i dikotomiska termer. LÄS MER
4. Blommor och bin i skolan - en studie om sex- och samlevnadsundervisningen i högstadiet
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteAtt undersöka i vilken utsträckning sex- och samlevnadsundervisningen på högstadiet och olika biologiböckerssex- och samlevnadsavsnitt följer kursplanens beskrivning i ämnet biologi, samt hur fördelningen av defysiologiska och psykologiska delarna i undervisningen ser ut.Metod och materialVi har med utgångspunkt i kursplanen använt oss av en enkätundersökning med lärare och elever samt en analysav olika biologiböcker. LÄS MER