Sökning: "Undervisningsaktiviteter"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Undervisningsaktiviteter.

  1. 1. Utomhusmatematik som undervisningsmetod i skolan : en litteraturöversikt av undervisningsaktiviteter, motivation och prestation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Fabian Vestring; [2023]
    Nyckelord :Utomhusmatematik; undervisningsaktiviteter utomhus; motivation; prestation; litteraturstudie;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudien redogör för vilka undervisningsaktiviteter/undervisningsmetoder som används i utomhusmatematik. Utomhusmatematikens påverkan på elevers motivation samt vilka faktorer kan förklara den påverkan diskuteras utifrån olika utomhusaktiviteter inom matematik. LÄS MER

  2. 2. Olika klassrumsaktiviteter och undervisningsmetodersmöjligheter för lärande i geometri

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Fabian Holmbom; Gustav Eklundh; [2023]
    Nyckelord :Van Hieles nivåer; Geometri; Undervisningsmetoder; Klassrumsaktiviteter; Kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie är syftet att undersöka olika undervisningsmetoder och klassrumsaktiviteters påverkan på kunskapsutveckling i ämnet geometri. Som bakgrund till detta ligger de svenska elevernas bristfälliga geometrikunskaper. LÄS MER

  3. 3. ”Ute är vi på barnens arena” : En kvalitativ studie om förskollärares tolkningar av utbildningsuppdraget under utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mari Martinsson; [2023]
    Nyckelord :undervisning utomhus; läroplansuppdraget; frontlinjebyråkrat; friutrymme; förskola;

    Sammanfattning : Undervisning utomhus skapar fler och andra möjligheter till att arbeta med läroplansmålen men det innebär att förskollärare behöver se utemiljön som en resurs för undervisning och som ett komplement till undervisning inomhus.  Läroplaner är konstruerade på ett generellt sätt med breda målformuleringar vilket möjliggör ett friutrymme för förskollärare när det gäller att tolka och omsätta uppdraget till konkreta undervisningssituationer. LÄS MER

  4. 4. Teknik och det kompensatoriska arbetet i förskolan : Hur framställs teknik egentligen?

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Elin la Fleur; Jessica Kempe; [2023]
    Nyckelord :Artefakt; erfarenheter; framställa; förskolan; teknik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa förståelse för förskollärares uppfattningar av det kompensatoriska uppdraget i relation till teknikundervisningens såväl som deras förhållningssätt till teknik och teknikämnet i sig. Vidare syftar arbetet till att åskådliggöra hur barns förhållningssätt till teknik kommer till uttryck i undervisningssituationer. LÄS MER

  5. 5. Lärares syn på formativ bedömning i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lisa Wennerstrand; [2022]
    Nyckelord :andraspråksundervisning; fenomenografisk analys; formativ bedömning; semistrukturerade intervjuer; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna uppsats redovisar en fenomenografisk studie där syftet var att undersöka hur yrkesverksamma lärare arbetar med formativ bedömning i ämnet svenska som andraspråk enligt kursplanen för grundskolans årskurs 7–9. Tre lärare varav en som undervisar i grundskolans årskurs 7 till 9 och två inom gymnasiets språkintroduktionsprogram intervjuades genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER